meallamatia.blogspot.gr

meallamatia.blogspot.gr

Παρασκευή, 23 Οκτωβρίου 2015

ΟΚΤΩ ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΟΥΣ ΤΥΦΛΟΥΣ ΜΕΣΑ ΣΕ 20 ΛΕΠΤΑ ΣΤΟ ΓΚΑΖΙ

Την περασμένη Πέμπτη, 15 Οκτωβρίου, ήταν η παγκόσμια ημέρα του λευκού μπαστουνιού. Το λευκό μπαστούνι είναι το τεχνικό βοήθημα που χρησιμοποιούν τα άτομα με προβλήματα όρασης για να εντοπίζουν και να αποφεύγουν τα εμπόδια στην πορεία τους, στην προσπάθειά τους να κινούνται μόνοι, ανεξάρτητοι και με ασφάλεια.

Την περασμένη Πέμπτη, 15 Οκτωβρίου, ήταν η παγκόσμια ημέρα του λευκού μπαστουνιού. Το λευκό μπαστούνι είναι το τεχνικό βοήθημα που χρησιμοποιούν τα άτομα με προβλήματα όρασης για να εντοπίζουν και να αποφεύγουν τα εμπόδια στην πορεία τους, στην προσπάθειά τους να κινούνται μόνοι, ανεξάρτητοι και με ασφάλεια.

Δυστυχώς, όμως, ακόμη και σήμερα κάποιοι δημιουργούν προβλήματα και... εμπόδια με αποτέλεσμα τα άτομα με προβλήματα όρασης να μην μπορούν να κινηθούν εύκολα. Το μεσημέρι της περασμένης Τετάρτης, με τη βοήθεια του επικεφαλής της Νεολαίας του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών, Βαγγέλη Αυγουλά, περπατήσαμε στο Γκάζι. Μέσα σε λιγότερα από 20 λεπτά συναντήσαμε οκτώ εμπόδια...

Μηχανάκι στον οδηγό όδευσης τυφλών
Κάποιος παράτησε το μηχανάκι του στον οδηγό όδευσης τυφλών, τις ανάγλυφες χαραγμένες κίτρινες πλάκες, που υπάρχουν σε πολλά σημεία της χώρας μας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Βαγγέλης Αυγουλάς, όπως και κάθε άτομο με προβλήματα όρασης, αναγκάζεται να βγει από τον οδηγό του. Με τη βοήθεια του μπαστουνιού του ψάχνει ασφαλές σημείο για να κινηθεί με ασφάλεια.

Δεύτερο μηχανάκι αμέσως αμέσως... Μόλις ο Βαγγέλης Αυγουλάς αναγκάζεται να βγει από την πορεία του, συναντά και άλλο σταθμευμένο μηχανάκι πάνω στο πεζοδρόμιο. Προσπαθώντας να κινηθεί, ακουμπά τον καθρέπτη του και ψάχνει πάλι να μπει στον οδηγό του για να συνεχίσει την πορεία του.

Μια κολόνα στην πλατεία Η πορεία μας συνεχίζεται στην πλατεία του Κεραμεικού. Όπως βλέπετε, μία κολόνα εμποδίζει τον Βαγγέλη Αυγουλά να κινηθεί. Πρέπει, λοιπόν, με τη βοήθεια του μπαστουνιού του να βρει τον τρόπο να συνεχίσει να κινείται χωρίς εμπόδια.

Παράνομα παρκαρισμένα οχήματα Οι οδηγοί των συγκεκριμένων ΙΧ έχουν προβεί σε διπλή παρανομία, πρώτον γιατί πάρκαραν τα οχήματά τους σε πεζοδρόμιο και δεύτερον (ή αντίστροφα) γιατί τα άφησαν επάνω στον οδηγό όδευσης τυφλών. Ετσι, ο Βαγγέλης Αυγουλάς χάνει την πορεία του. Ακολουθώντας αριστερή κατεύθυνση, συναντά πολλά παρκαρισμένα και ψάχνει να βρει τον οδηγό του, διανύοντας αρκετά μέτρα εκτός πορείας.

Κι άλλο όχημα στον οδηγό! Ο Βαγγέλης Αυγουλάς έχει δεν έχει διανύσει κάποια μέτρα και συναντά και ένα ακόμη παράνομα παρκαρισμένο όχημα και σε πεζοδρόμιο και στον οδηγό του! Αποτέλεσμα; Να αναζητήσει για μία ακόμη φορά νέα πορεία...

Ανύπαρκτες οι ανάγλυφες κίτρινες πλάκες Σε πολλά σημεία στην κεντρική πλατεία του Κεραμεικού δεν υπάρχουν οι ανάγλυφες χαραγμένες κίτρινες πλάκες, τις οποίες ακολουθούν για να κινούνται με ασφάλεια τα άτομα με προβλήματα όρασης. Όπως, μάλιστα, μας λέει ο Βαγγέλης Αυγουλάς, «υπάρχουν πάρα πολλά σημεία στην πρωτεύουσα και όχι μόνο, που είναι ανύπαρκτες οι ειδικές πλάκες».

Γλάστρα και διαφημιστικό σταντ Σε ένα πεζοδρόμιο της περιοχής, όπως βλέπετε, δεν υπάρχει οδηγός όδευσης τυφλών. Ο Βαγγέλης Αυγουλάς, λοιπόν, προχωρά με τη βοήθεια του μπαστουνιού του. Λίγα μέτρα παρακάτω πέφτει πάνω σε μια γλάστρα, που είναι τοποθετημένη στο πλάι ενός καταστήματος. Στρίβει δεξιά και εκεί είναι τοποθετημένο ένα διαφημιστικό σταντ. Δύο εμπόδια, δηλαδή, σε ένα μόνο σημείο...

Καθημερινές δυσκολίες...
«Είναι δύσκολο όπου και να κινηθείς στην Ελλάδα, δυστυχώς», μας λέει ο επικεφαλής της Νεολαίας του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών. Ο Βαγγέλης Αυγουλάς στις καθημερινές του μετακινήσεις, έχει συναντήσει, όπως και η πλειοψηφία των ατόμων με προβλήματα όρασης, περιπτώσεις όπου δεν υπάρχουν... πεζοδρόμια, μηχανάκια παρκαρισμένα στους πεζόδρομους, οδηγούς να βιάζονται και να κορνάρουν για να κάνουν στην άκρη τα άτομα με αναπηρία. Έχει βρει επίσης κατεστραμμένα πεζοδρόμια, ανοιχτές λακκούβες, ανοιχτά φρεάτια, τραπεζοκαθίσματα άναρχα τοποθετημένα από τα μαγαζιά στους πεζόδρομους, πλανόδιους που βάζουν την πραμάτεια τους οπουδήποτε, κλαδιά δέντρων και δεκάδες άλλα εμπόδια που δυσκολεύουν τις μετακινήσεις τους. Έχει συναντήσει, όμως, και πάρα πολλούς ανθρώπους που θέλουν να βοηθήσουν. Γι' αυτό κι έχει ελπίδες, ειδικά στη νέα γενιά, όπως μας αναφέρει. «Εγώ προσωπικά εδώ και σχεδόν 10 χρόνια με δικά μου έξοδα, κάνω ομιλίες σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα για να ευαισθητοποιήσω για τις δυσκολίες που έχει η καθημερινότητα ενός ατόμου με αναπηρία που θέλει να ζήσει, που δεν νιώθει ότι έχει παραιτηθεί από το δικαίωμα στη ζωή. Αυτά τα εξηγώ στα παιδιά για να είναι ευαισθητοποιημένα αύριο και να κάνουν τη ζωή όλων μας καλύτερη», σημειώνει. Και παρά το γεγονός ότι τα άτομα με αναπηρία αναγκάζονται να πληρώσουν από την τσέπη τους 600 ευρώ για να προμηθευτούν την ειδική γραφομηχανή που χρειάζονται για να γράφουν και να διαβάζουν και επιπλέον 1.200 ευρώ για να εγκαταστήσουν στον υπολογιστή τους ένα ειδικό πρόγραμμα που τους λέει φωνητικά ό,τι δείχνει η οθόνη του κομπιούτερ τους, συνεχίζει να παλεύει για τα δικαιώματά τους. Και δεν θα σταματήσει ποτέ...

Ο δωδεκάλογος του Βαγγέλη Αυγουλά

1. Μόνο εμείς οι τυφλοί κρατάμε λευκό μπαστούνι και αυτό για να περπατάμε με ασφάλεια, όχι για να ξεχωρίζουμε, να παίζουμε, να μας δείχνουν ή να ζητιανεύουμε.

2. Είμαι ένας συνηθισμένος άνθρωπος αλλά τυφλός. Μη με μεταχειρίζεσαι σαν παιδάκι. Μεγαλώνω, παίζω, τρέχω, διαβάζω, γράφω, σπουδάζω, δουλεύω, παθιάζομαι, κλαίω, γελάω, ερωτεύομαι, θυμώνω, «σερφάρω», κάνω chat όπως ΕΣΥ!

3. Πιο εύκολα θα περπατήσω μαζί σου, παρά με το μπαστούνι ή με το σκύλο μου. Όμως, μη με πιάνεις από τον ώμο ή απ' το μπράτσο. Άσε με να πιάσω εγώ το δικό σου μπράτσο. Έτσι θα νιώθω (θα ξέρω) πότε σταματάς, πότε στρίβεις, πότε ανεβαίνεις ή κατεβαίνεις.

4. Μη ρωτάς το συνοδό μου «πώς τον λένε;», «τι θέλει να ψωνίσει;», «ποιο φαγητό του αρέσει;», «πού θέλει να πάει;», «πώς γράφει και διαβάζει;», «πώς μπορεί;»... Ρώτησε εμένα, ξέρω και 'γω να σου απαντήσω! Χρησιμοποίησε τον κανονικό τόνο της φωνής σου, όπως μιλάς στους άλλους, μίλα και σε εμένα.

5. Μην αποφεύγεις τις λέξεις «βλέπω», «κοιτάζω», «τυφλός», κ.λπ.! Τις μεταχειρίζομαι κι εγώ. Βλέπω με τα χέρια μου. Βλέπω για μένα. Αγγίζω, ακούω, μυρίζω, καταλαβαίνω, αισθάνομαι...
6. Σύστησέ με στους άλλους, ακόμη και στα παιδιά. Θέλω να γνωρίσω ποιος είναι στην τάξη ή στο δωμάτιο μαζί μου. Μίλησέ μου όταν μπαίνεις. Πες μου πώς φεύγεις. Με φέρνεις σε μεγάλη αμηχανία αν μ' αφήνεις να μιλάω με κάποιον που δεν είναι κοντά μου...

7. Οδήγησε το χέρι μου σε μια καρέκλα. Πες μου που είναι η πόρτα στο δωμάτιο, το αποχωρητήριο, κ.λπ.! Και αν υπάρχουν εμπόδια ή πράγματα στο πάτωμα. Δεν θέλω να κάνω ζημιές, γιατί μπορώ να μην κάνω ζημιές.

8. Βοήθησέ με διακριτικά στο τραπέζι και πες μου για το φαγητό στο πιάτο μου. Χρησιμοποίησε το πιάτο μου σαν «ρολόι» και πες μου σε ποια «ώρα» είναι το κάθε είδος του φαγητού μου, π.χ. «το κρέας σου είναι στο έξι». Κοίτα το ποτήρι μου να είναι δίπλα στο πιάτο μου και πες μου αν είναι στο δεξί ή στο αριστερό μου χέρι για να το «δω» κι εγώ όταν το χρειαστώ.

9. Μου αρέσουν οι αθλητικές εκδηλώσεις, το θέατρο, ο κινηματογράφος, φτάνει να με βοηθάς να καταλαβαίνω τι γίνεται διαβάζοντας, περιγράφοντάς μου όσα δεν μπορώ να δω.
10. Μου αρέσουν οι εκδρομές και τα πάρτι. Πάρε με στην παρέα σου και γνώρισέ με στους καλεσμένους σου.

11. Ξέρω να συμπεριφέρομαι. Αν υστερώ σε κάτι, βοήθησέ με. Δεν θέλω τον οίκτο σου αλλά τη φιλία σου! Μη μιλάς για τη «θαυματουργό αντίληψη» των τυφλών. Μην ξεχνάς ότι όσα έμαθα είναι αποτέλεσμα σκληρής προσπάθειας και εργασίας...

12. Αν είσαι περίεργος, θα μιλήσω μαζί σου για το πρόβλημά μου αλλά όχι μόνο γι' αυτό. Γιατί για μένα είναι μια παλιά ιστορία! Έχω τόσα άλλα ενδιαφέροντα, χόμπι και απορίες όπως κι εσύ!




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου