meallamatia.blogspot.gr

meallamatia.blogspot.gr

Παρασκευή, 7 Ιουλίου 2017

ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ ΜΕΤΑ, ΑΝΑΖΗΤΕΙΤΑΙ Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ "ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ"!

Του Βαγγέλη Αυγουλά

Ας το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή για να αποφύγουμε την οποιαδήποτε παρεξήγηση: Όλα τα τελευταία εντυπωσιακά που είδαν το φως της δημοσιότητας στην Τουρκία, στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και σ΄ ολόκληρο τον κόσμο  για όσα συνέβησαν πέρυσι στις 15 Ιουλίου στην Τουρκία ,  για το αποτυχημένο πραξικόπημα, είναι απλώς ευρήματα μιας μελέτης. Μια εμβριθούς μελέτης, ενός κατά τεκμήριο σοβαρού Ιδρύματος, του SCF (Κέντρο της Στοκχόλμης για την Ελευθερία) αλλά αποτελέσματα μιας μελέτης.

Και οι μελέτες ούτε ευθύνες μπορούν να αποδώσουν, ούτε ενέργειες να προκαλέσουν, πολύ περισσότερο που το Κέντρο είναι Σουηδικό και ο Ερντογάν μπορεί απλώς να το αγνοήσει. Καλό δεν του κάνουν τα ευρήματα και ο αντίκτυπος αλλά είπαμε : Ήταν απλώς μια μελέτη. Και ο Ερντογάν κάνει ότι δεν βλέπει. Και δεν ακούει.  Πολύ περισσότερο, δεν διαβάζει.

Τι αναφέρει η  ως συμπέρασμα – κάτι βέβαια που από την αρχή προβλήθηκαν  από τα Διεθνή ΜΜΕ ως βασικός τίτλος μιας μελέτης  μελέτη του Stockholm Center for Freedom (SCF) :  Το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία το 2016 δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια ενορχηστρωμένη κίνηση του αυταρχικού Τούρκου προέδρου Ερντογάν ώστε να δημιουργήσει την αναγκαία πρόφαση για μαζικές διώξεις κατά κάθε αντιπάλου του και διατήρηση, για πάντα, της κατάστασης έκτακτης ανάγκης στη χώρα.

Εντυπωσιακό το δίχως άλλο. Αλλά τόσο εντυπωσιακό που είναι εύκολο να μη γίνει πιστευτό και να καταρριφθεί μάλλον εύκολα από μια ενορχηστρωμένη «γραμμή άμυνας» ενός καθεστώτος που απέδειξε ότι αυτό, το κάνει πολύ καλά. Φτάνω μάλιστα στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι του Σουηδικού Κέντρου, αν ήθελαν να γίνουν πιστευτοί, θα μπορούσαν , θα έπρεπε καλύτερα, «κάποια» πράγματα να αφήσουν απέξω.  Το θέμα παραήταν  τεκμηριωμένο, μέχρι του σημείου να μην δείχνει αληθινό.

Βασισμένο σε προσβάσιμα σε όλους δεδομένα το SCF αναφέρει πως το «πραξικόπημα» δεν θα πρέπει καν να καλείται έτσι καθώς η κινητοποίηση των «πραξικοπηματιών» ήταν περιορισμένη, η διαχείριση της όλης απόπειρας ήταν προβληματική και παραβίαζε τους κοινούς κανόνες εμπλοκής. «Υπάρχει μια σειρά προβληματικών καταστάσεων στο περυσινό πραξικόπημα.

«Ο Ερντογάν φαίνεται πως χρησιμοποίησε τις φήμες που κυκλοφορούσαν για να εξουδετερώσει την αντιπολίτευση», αναφέρει η μελέτη . Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος ο Ερντογάν κέρδισε με το πραξικόπημα τον «θρόνο» του, εξασφάλισε τα κέρδη του, εξουδετέρωσε την αντιπολίτευση και ακόμα-ακόμα προετοιμάζει εισβολή στην Συρία, την οποία διακαώς επιθυμούσε.

Το πραξικόπημα χαρακτηρίστηκε από πολλές πλευρές ως  «θείο δώρο» για τον Εντογάν. Και  η έκθεση για το τι συνέβη πραγματικά στις 15 Ιουλίου 2016 αναφέρει:

Υπάρχει τεράστια απόσταση μεταξύ των πραγματικών γεγονότων και των σεναρίων που διέσπειρε το καθεστώς Ερντογάν, μέσω προπαγάνδας, πιέσεων, απειλών, ακόμα και βασανιστηρίων. Οι μαρτυρίες από κατηγορούμενους και τα στοιχεία που αποκαλύφθηκαν μέχρι τώρα ενισχύουν την άποψη πως το πραξικόπημα ήταν σκηνοθετημένο.

– Οι αντικρουόμενες δηλώσεις του Ερντογάν σχετικά με την σειρά των γεγονότων εκείνο το βράδυ, οι χιλιάδες συλλήψεις και οι διώξεις.

– Το γεγονός ότι ο επικεφαλής της ΜΙΤ Χακάν Φιντάν δήλωσε ότι γνώριζε για το πραξικόπημα, αλλά δεν ειδοποίησε ούτε τον πρωθυπουργό, ούτε τον πρόεδρο αλλά παραμένει ακόμα στη θέση του.

– Το γεγονός ότι ο Φιντάν δεν έχει κληθεί ούτε ως κατηγορούμενος, ούτε καν σαν μάρτυρας στις δίκες για το πραξικόπημα, η μη παρουσία του στο κοινοβούλιο κατά την σχετική έρευνα και συζήτηση.

– Το γεγονός ότι ο Φιντάν είχε επαφές με την στρατιωτική ηγεσία επί μέρες πριν το πραξικόπημα, ακόμα και την ημέρα εκδήλωσής του, η επίσκεψή του στο γενικό επιτελείο αν και υπήρχαν φήμες ότι θα συλλαμβάνονταν και η εκδήλωση του πραξικοπήματος αμέσως μετά την αποχώρησή του από εκεί δεν έχει εξηγηθεί ούτε δικαιολογηθεί ακόμα.

– Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι ο αρχηγός του γενικού επιτελείου Χουκλουσί Ακάρ επίσης προέβη σε αντικρουόμενες δηλώσεις. Οι καταθέσεις και οι μαρτυρίες δε δεν δικαιολογούν τις δηλώσεις του. Αναλυτές αναφέρουν ότι το πραξικόπημα θα μπορούσε να καταπνιγεί πριν καν εκδηλωθεί. Ο Ακάρ όμως δεν έλαβε κανένα μέτρο.

– Είναι πολύ ασυνήθιστο το γεγονός ότι η ηγεσία των ενόπλων δυνάμεων μετείχε ακόμα και σε γαμήλιες τελετές την ώρα που υπήρχαν πληροφορίες για επικείμενο πραξικόπημα.

– Το γεγονός ότι η γέφυρα του Βοσπόρου έκλεισε μόνο από το ένα ρεύμα, ότι επλήγησαν στόχοι άσχετοι με τους στόχους των πραξικοπηματιών, ότι δεν ενοχλήθηκαν οι πολιτικοί, ότι σκοτώθηκαν πολίτες, ότι επιχειρήθηκε κατάληψη στρατηγικών σημείων με μια χούφτα μόνο στρατιωτών δεν μπορούν να εξηγηθούν. Οι δε ομάδες που υποτίθεται καταδίωκαν τον Ερντογάν πήγαν στο ξενοδοχείο όπου διέμενε πολλές ώρες μετά τη διαφυγή του από εκεί. Όλα αυτά δεν βγάζουν νόημα.

– Ακόμα και μετά από έναν χρόνο από το πραξικόπημα η τουρκική κυβέρνηση δεν έχει παρουσιάσει ούτε ένα αξιόπιστο στοιχείο εμπλοκής του κινήματος Γκιουλέν στο πραξικόπημα. Κατασκευασμένα μόνο στοιχεία και μαρτυρίες που ελήφθησαν μετά από βασανιστήρια παρουσιάστηκαν.

– Στην Τουρκία πλέον δεν υπάρχει Κράτος Δικαίου. Είναι μια χώρα που κυβερνάται με διατάγματα σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης. Η δικαστική εξουσία ελέγχεται απόλυτα από την κυβέρνηση, δεν υπάρχει ελευθερία του Τύπου ή της έκφραση, μέλη της αντιπολίτευσης βρίσκονται στη φυλακή και το κοινοβούλιο δεν λειτουργεί κανονικά.

– Πάνω από 150.000 δημόσιοι λειτουργοί έχουν χάσει τη δουλειά τους χωρίς ουσιαστικό έλεγχο. Οι διώξεις στις ένοπλες δυνάμεις, τη δικαιοσύνη, το διπλωματικό σώμα, τη διοίκηση και στους μηχανισμούς ασφαλείας φτάνει σε ανησυχητικά υψηλό επίπεδο και 51.889 άτομα βρίσκονται στις φυλακές χωρίς αποδείξεις, χωρίς δίκη και καταδίκη που θεωρούνται οπαδοί του Γκιουλέν.

Δευτέρα, 3 Ιουλίου 2017

ΜΙΛΑ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΑΚΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑ;

Γιάννης Στουρνάρας

Του Βαγγέλη Αυγουλά

Η ετήσια έκθεση νομισματικής πολιτικής της Τράπεζας της Ελλάδος που δόθηκε στη δημοσιότητα προ ημερών , με φαρδιά – πλατιά από κάτω την υπογραφή του διοικητού της Γιάννη Στουρνάρα είναι ένα «έγγραφο»  που δεν συντάσσεται για να αγνοηθεί, ούτε εκδίδεται απλώς και μόνο για να εκδοθεί. Είναι ένα από τα σοβαρότερα , επίσημα «έγγραφα» που συντάσσεται και δημοσιοποιείται και φυσικά, αποδέκτες του δεν είναι μόνο  η κυβέρνηση και τα στελέχη της. Η Έκθεση αυτή  αποστέλλεται σε όλους τους φορείς, παράγοντες  και ρυθμιστές της Ελληνικής Οικονομίας  αλλά και στο εξωτερικό, σε όλους τους «εμπλεκόμενους». Με πρώτους – πρώτους την Ευρωπαϊκή Ένωση , τα κράτη – μέλη της, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή  η οποία προασπίζει τα συμφέροντα της Ένωσης συνολικά, όλα τα  θεσμικά όργανα της ΕΕ ( μεταξύ αυτών  το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή ) αλλά και τους «δανειστές».

Ό,τι ξέρουμε σήμερα εμείς, το ξέρουν και όλοι οι άλλοι, από τις Βρυξέλλες μέχρι την Ουάσιγκτον και το Πεκίνο. Έτσι λοιπόν, «όλος ο κόσμος» γνωρίζει τι λέει η Τράπεζα της Ελλάδος στην Έκθεσή της με βασικότερο στοιχείο ότι η ΤΤΕ «προσγειώνει»  την εκτίμησή της για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2017 στο 1,6%  ( από το 2,5%). Βεβαίως όπως αναφέρει, αυτό συμβαίνει λόγω της μεγάλης καθυστέρησης στην ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης, που σε συνδυασμό με τη μεγάλη αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης αποδυνάμωσαν την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας.

Βεβαίως  όπως προειδοποιεί ο Γιάννης Στουρνάρας, «παρά τη χειροτέρευση των προβλέψεων για το 2017, οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές για την ανάπτυξη παραμένουν ευοίωνες, εφόσον όμως συνεχιστεί απρόσκοπτα η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων». Το «καμπανάκι»  που χτυπά ο κ. Στουρνάρας για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους αναφέρει : «Η παράταση της εκκρεμότητας (για το χρέος) εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους και προοιωνίζεται την ανάγκη νέας χρηματοδοτικής συνδρομής μετά το 2018, κάτι που απεύχονται τόσο η Ελλάδα όσο και οι εταίροι» .

Η Έκθεση εκτιμά ότι « η συμμετοχή των ελληνικών κρατικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ και η συνακόλουθη βελτίωση των όρων χρηματοδότησης θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των αγορών στην ελληνική οικονομία και θα διευκολύνουν τη διατηρήσιμη πρόσβαση στις διεθνείς αγορές. Όλα τα παραπάνω, εφόσον πραγματοποιηθούν εγκαίρως, θα επιταχύνουν την επάνοδο στη χρηματοπιστωτική κανονικότητα και θα σηματοδοτήσουν την έξοδο από την κρίση».

Δεν ξέρω πώς ακριβώς συντάσσεται αυτή η Έκθεση αλλά μου φαίνεται τρομερά δύσκολο  η σύνταξη να γίνεται ερήμην των θέσεων και απόψεων της Ελληνικής Κυβέρνησης η οποία , κατά την ταπεινή μου άποψη ,  έχει –μερικώς έστω-  συνεργαστεί παρέχοντας πληροφορίες, θέσεις, απόψεις και εκτιμήσεις.

Για παράδειγμα, θεωρώ αδύνατον η κυβέρνηση να μην έχει καταθέσει θέσεις για τα «Κόκκινα Δάνεια» , τα οποία η  Τράπεζα της Ελλάδας θεωρεί ως μείζον θέμα  και εκτιμά ότι η αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων είναι η σοβαρότερη πρόκληση που αντιμετωπίζει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και η ελληνική οικονομία. Και απευθύνει σήμα κινδύνου για νέες καθυστερήσεις  σε σημαντικό ποσοστό των δανείων που είχαν τεθεί σε καθεστώς ρύθμισης (ιδίως βραχυπρόθεσμου τύπου).

Μια άλλη θέση που τονίζεται στην Έκθεση της ΤΤΕ είναι ότι «η οικονομική πολιτική πρέπει πλέον να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και ειδικότερα στη συνεπή και αποφασιστική υλοποίηση του προγράμματος μεταρρυθμίσεων και ιδιωτικοποιήσεων, στη δραστική αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων και στη μείωση των φορολογικών συντελεστών μέσω της υιοθέτησης μέτρων που θα βελτιώνουν την εισπραξιμότητα των φόρων και των εισφορών, καθώς και με την περαιτέρω μείωση των μη παραγωγικών δαπανών του ευρύτερου δημόσιου τομέα».

Και για να μην πολυλογώ: Εφ' όσον δεχόμαστε ως γεγονός ότι η κυβέρνηση της χώρας είναι όχι μόνον ενήμερη του περιεχομένου της Έκθεσης αλλά έχει – μέχρις ενός σημείου τουλάχιστον- συνεργαστεί στον καταρτισμό της, αυτή η Έκθεση αποτελεί και δική της δέσμευση. Δική της διαπίστωση. Δικές της αποδοχές. Δικές της υποχρεώσεις.  Όπως για παράδειγμα ότι «Η επιστροφή της οικονομίας σε διατηρήσιμη αναπτυξιακή τροχιά θα μειώσει σταδιακά την ανεργία, θα επιτρέψει στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις να αποπληρώσουν τα χρέη τους και θα δημιουργήσει τα κεφάλαια για την εξυπηρέτηση και σταδιακή μείωση του δημόσιου χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ».

Και η  κυριότερη αποδοχή : «Η ελληνική οικονομία χρειάζεται συνδρομή για να μειώσει το υψηλό δημόσιο χρέος. Συνεπώς, θα πρέπει να συγκεκριμενοποιηθεί η δέσμευση των εταίρων για τη διατύπωση μεσοπρόθεσμων μέτρων που θα διασφαλίζουν τη μεσομακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους και τα οποία θα τεθούν σε ισχύ με τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος. Κάτι τέτοιο θα βελτιώσει το οικονομικό κλίμα και θα διευκολύνει την έξοδο στις αγορές το καλοκαίρι του 2018, ή και νωρίτερα».

Εάν ΔΕΝ έχει προυπάρξει κάποια «συμφωνία» για το περιεχόμενο της Έκθεσης, τότε την … έχουμε άσχημα όλοι μας. Αλλά φαντάζομαι ότι «κάποιος» μιλά τακτικά με τον κ. Στουρνάρα. Ή όχι;