meallamatia.blogspot.gr

meallamatia.blogspot.gr

Πέμπτη, 24 Μαΐου 2012

ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ : TA ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΟΗΤΕΥΟΥΝ ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ ΣΤΟ ΜΠΑΚΟΥ

Επίσκεψη στο Κέντρο Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού στο Αζερμπαϊτζάν Της Χριστινας Σανουδου

Μία πόλη με απέραντες πλατείες, πεζόδρομους και πάρκα, πεντακάθαρους δρόμους, μεγάλα δημόσια έργα σε εξέλιξη, καταστήματα γεμάτα κόσμο, μηδενική εγκληματικότητα, χαμηλό ποσοστό ανεργίας και τα σημάδια της ταχύτατης ανάπτυξης παντού... Εκ πρώτης όψεως, η πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν φαντάζει ειδυλλιακός προορισμός σε σχέση με την Αθήνα της οικονομικής κρίσης και των ολοένα αυξανόμενων κρουσμάτων βίας. Κι όμως, για τις χαριτωμένες φοιτήτριες, που μας υποδέχονται χαμογελώντας ντροπαλά με φόντο τον χάρτη της Ελλάδας στην αίθουσα του Σλαβικού Πανεπιστημίου του Μπακού, η χώρα μας εξακολουθεί να ασκεί μια μαγνητική έλξη.
Πήραν μια πρώτη γεύση αρχαιοελληνικής Ιστορίας στα μαθητικά τους χρόνια, από το βιβλίο «Μύθοι της αρχαίας Ελλάδας» του N.A. Kun, που διδασκόταν σε όλα τα σχολεία της Σοβιετικής Ενωσης και παραμένει κομμάτι της διδακτικής ύλης, πλέον μεταφρασμένο στα αζερικά. Τελειώνοντας το σχολείο, επέλεξαν να φοιτήσουν στο πρόγραμμα σπουδών του Κέντρου Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Ιστορίας και Πολιτισμού, το οποίο δέχεται περίπου δέκα φοιτητές τον χρόνο. Σήμερα μιλούν άπταιστα ελληνικά και ονειρεύονται να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε κάποιο ελληνικό πανεπιστήμιο, ενώ αρκετές έχουν ήδη επισκεφθεί τη χώρα μας χάρη σε προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών.
«Πριν έρθω στο Μπακού δεν ήξερα ότι υπάρχουν νέοι χωρίς ελληνικές ρίζες, που ενδιαφέρονται τόσο για την Ελλάδα. Είναι συγκινητικό», εξομολογείται η φιλόλογος Καλλιόπη Μπεχράκη, που διδάσκει ελληνική γλώσσα, λογοτεχνία και ιστορία στο Αζερικό Πανεπιστήμιο από τον περασμένο Νοέμβριο. «Πέρυσι είχα ζητήσει απόσπαση στα ελληνικά σχολεία της Γερμανίας. Τελικά βρέθηκα εδώ. Υπάρχουν κάποιοι τρελοί σαν εμάς», αστειεύεται, προσθέτοντας ότι δεν αποκλείεται να παρατείνει τη διετή θητεία της για άλλα τρία χρόνια. «Είναι σημαντικό να γίνει γνωστό στην Ελλάδα πόσο μας τιμά, με τον βαθύτατο σεβασμό που τρέφει για τον ελληνικό πολιτισμό, μια χώρα για την οποία γνωρίζουμε τόσο λίγα», υπογραμμίζει.
Μετάφραση Καβάφη Καρπός της μέχρι τώρα συνεργασίας της με τις καθηγήτριες και τις φοιτήτριες του τμήματος -που, όπως συμβαίνει σε πολλές σχολές θεωρητικής κατεύθυνσης ανά τον κόσμο, απαρτίζεται αποκλειστικά από κορίτσια- είναι η μετάφραση του έργου του Καβάφη στα αζερικά, η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη μέχρι τον Σεπτέμβρη. Αφορμή για το εγχείρημα στάθηκε η απαγγελία επιλεγμένων μεταφρασμένων ποιημάτων του Αλεξανδρινού ποιητή κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, που διοργανώθηκε, όπως κάθε χρόνο, για την επέτειο της 25ης Μαρτίου. Το αποτέλεσμα ενθουσίασε τόσο τον πρύτανη του Πανεπιστημίου όσο και τον πρέσβη της Ελλάδας στο Μπακού Ιωάννη Μεταξά, οι οποίοι αποφάσισαν να στηρίξουν την ομάδα στην έκδοση των Απάντων του Καβάφη.
Μολονότι το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών ιδρύθηκε το 2004, η διδασκαλία των ελληνικών είχε ξεκινήσει ανεπίσημα πέντε χρόνια νωρίτερα, ενώ τρεις από τις πρώτες φοιτήτριες σήμερα ανήκουν στο καθηγητικό προσωπικό της σχολής. Ελληνικά πανεπιστημιακά τμήματα λειτουργούν σε όλες τις χώρες του Καυκάσου, υπαγόμενα στο γραφείο συντονισμού εκπαίδευσης με έδρα την Ουκρανία. Εντούτοις, για τα κορίτσια που παίρνουν το πτυχίο τους έπειτα από τρία χρόνια σπουδών, η επαγγελματική αποκατάσταση είναι κάθε άλλο παρά σίγουρη. Ελάχιστες κατορθώνουν να εκπληρώσουν το όνειρο τους, εξασφαλίζοντας μία από τις λιγοστές θέσεις μεταπτυχιακών στα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα. Κάποιες απασχολούνται στην ελληνική πρεσβεία, ενώ οι υπόλοιπες συνήθως αναγκάζονται να εργαστούν σε διαφορετικό τομέα ή να επιλέξουν άλλη κατεύθυνση για το μεταπτυχιακό τους - αν και η ηλικία γάμου για τις γυναίκες του Αζερμπαϊτζάν παραμένει χαμηλή για τα ελληνικά δεδομένα, οι περισσότερες συνεχίζουν να εργάζονται μετά τον γάμο και συχνά καταλαμβάνουν υψηλές θέσεις. Εχουν, πάντως, την ευκαιρία να πάρουν μια γεύση Ελλάδας κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, καθώς το αζερικό Πανεπιστήμιο έχει υπογράψει συμφωνίες για εξάμηνα προγράμματα φοίτησης στο Πανεπιστήμιο της Μακεδονίας και το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, ενώ κάθε καλοκαίρι τέσσερα με πέντε άτομα λαμβάνουν υποτροφίες», μας διαβεβαιώνουν μία μία οι φοιτήτριες, που έχουν ήδη συμμετάσχει στα προγράμματα.
«Τα παιδιά εδώ είναι συνεσταλμένα. Είναι αγνά παιδιά και σέβονται πολύ τους καθηγητές τους», εξηγεί η κ. Μπεχράκη, συγκρίνοντας την τωρινή εμπειρία της με τα βιώματά της σε ελληνικά σχολεία. «Τα τετράδιά τους είναι υπόδειγμα καλλιγραφίας. Τα παιδιά στην Ελλάδα θα έπρεπε να ντρέπονται», συνεχίζει. Η φοίτηση στα αζερικά πανεπιστήμια είναι δωρεάν για όσους μαθητές επιτυγχάνουν την απαραίτητη βαθμολογία για εισαγωγή στη σχολή της επιλογής τους, ενώ οι υπόλοιποι καλούνται να πληρώσουν δίδακτρα. Οι περισσότεροι, πάντως, φοιτούν δωρεάν, ενώ σημαντικός είναι και ο αριθμός των διαθέσιμων υποτροφιών που δίνει το κράτος - με έμφαση στα επαγγέλματα που παρουσιάζουν αυξημένη ζήτηση, όπως οι μηχανικοί. «Ο κόσμος εδώ είναι ακόμα φτωχός, αν και το βιοτικό επίπεδο ανεβαίνει ραγδαία», εξηγεί η καθηγήτρια.
Προτεραιότητα η βιβλιοθήκη και το λεξικό Εκτός από γλώσσα και ιστορία, τα κορίτσια διδάσκονται, επίσης, ελληνική μουσική και παραδοσιακούς χορούς. Μας τραγουδούν το «μήλο μου κόκκινο» –με μία ανεπαίσθητη ανατολίτικη χροιά–, όμως, ως παιδιά τις ηλικίας τους, ενθουσιάζονται πολύ περισσότερο με άλλες, πιο σύγχρονες και ίσως λιγότερο «ποιοτικές» πτυχές της πολιτιστικής παραγωγής: Γνωρίζουν τον Χατζιδάκι, αλλά προτιμούν τον Ρουβά και ενθουσιάζονται όταν αναγνωρίζουν ελληνικές λέξεις στα ιδιαίτερα δημοφιλή τουρκικά σίριαλ. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως οι φοιτήτριες μαθαίνουν ελληνικά χωρίς ουσιαστικά να έχουν στη διάθεσή τους ένα λεξικό από και προς τη μητρική τους γλώσσα. Μέχρι πρότινος, αυτό τον σκοπό εξυπηρετούσε το Ελληνορωσικό λεξικό, ωστόσο οι φετινοί εισαχθέντες στη σχολή, που άρχισαν το σχολείο μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης, το 1991, έχουν πολύ μικρότερη εξοικείωση με τα ρωσικά. Ετσι, στις άμεσες προτεραιότητες του Κέντρου είναι η δημιουργία ενός Ελληνο-αζερικού λεξικού, το οποίο βρίσκεται ήδη σε στάδιο υλοποίησης, είναι όμως αδύνατον να ολοκληρωθεί χωρίς εξωτερική βοήθεια, τόσο σε οικονομικό όσο και σε επιστημονικό επίπεδο.
Με τη συμβολή της πρεσβείας της Ελλάδας στο Μπακού, η βιβλιοθήκη του Κέντρου, που ξεκίνησε με ένα βιβλίο το 1999, πλέον καλύπτει τις βασικές ανάγκες της διδασκαλίας. Εντούτοις, καθώς η εύρεση ελληνικών εκδόσεων στο Αζερμπαϊτζάν δεν είναι εύκολη υπόθεση και οι πόροι του Κέντρου είναι περιορισμένοι, συνεισφορές για τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης είναι πάντα ευπρόσδεκτες. Ζητούνται κυρίως βιβλία για την εκμάθηση της νέα ελληνικής γλώσσας, καθώς και τα λεξικά Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Συνωνύμων–Αντωνύμων του Γ. Μπαμπινιώτη. Οσοι αναγνώστες ενδιαφέρονται να βοηθήσουν μπορούν να επικοινωνήσουν με την κ. Καλλιόπη Μπεχράκη στη διεύθυνση Suleyman Rustam str., Baku AZ1014, Αzerbaijan και το email kallibec@gmail.com

Πηγή : Καθημερινή http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_1_20/05/2012_482653

Τετάρτη, 23 Μαΐου 2012

ΜΙΛΗΣΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΧΑΡΗ ΣE ENA ΛΑΠΤΟΠ

Μίλησε για πρώτη φορά χάρη σε ένα laptop
H πρώτη φορά που ένας γονιός ακούει το παιδί του να του λέει «σ’ αγαπώ»
είναι μια στιγμή που μένει για πάντα χαραγμένη μέσα στο μυαλό του.
Για τους γονείς της 5χρονης Lexie Cooper-Barnes είναι κάτι παραπάνω από
μια ιδιαίτερη και συγκινητική στιγμή!
Η Lexie υποφέρει από σοβαρή εγκεφαλική παράλυση και επικοινωνεί με πολύ
μεγάλη δυσκολία με τους γονείς και τους φίλους της.
Χάρη σε έναν ειδικό υπολογιστή όμως, σαν και αυτόν που χρησιμοποιεί ο
διάσημος καθηγητής Stephen Hawking, η Lexie κατάφερε για πρώτη φορά να
κάνει τη φωνή της να ακουστεί… δυνατά!
«Περίμενα πολύ καιρό γι’ αυτή τη στιγμή, να ακούσω να μου λέει «σ’ αγαπώ
μαμά». Θέλαμε πολύ να αποκτήσει φωνή η Lexie» είπε η μητέρα της Charlene
Cooper από το Eastleigh του Hampshire.


«Θέλαμε να μπορεί να μιλά και να νιώθει ανεξάρτητη και ελεύθερη. Ως γονείς
της ξέραμε τι σήμαιναν οι κινήσεις και οι κραυγές της, αλλά όχι και όλοι
οι υπόλοιποι. Θέλαμε να μπορεί να επικοινωνεί αυτό που ήθελε να πει»
πρόσθεσε.
Η Lexie χρησιμοποιεί τα μάτια της για να επιλέγει φράσεις από ένα ειδικό
laptop αξίας 25.000 ευρώ, που η οικογένειά της κατάφερε να αγοράσει χάρη
σε δωρεές και εράνους που πραγματοποίησε.
Κάθε χρόνο 2.000 μωρά διαγιγνώσκονται με εγκεφαλική παράλυση στη Μεγάλη
Βρετανία, αλλά σπάνια τα περιστατικά αυτά είναι τόσο σοβαρά όσο της Lexie,
αναφέρει το dete.gr.
«Είναι εξαιρετικά σπάνιο ένα παιδί να έχει τόσο σοβαρή σωματική αναπηρία,
αλλά να είναι τόσο ικανό πνευματικά» είπε ο γιατρός της.
Πηγή: www.tvkosmos.gr

Τρίτη, 22 Μαΐου 2012

"ΑΝΑΠΗΡΗ" Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ


«Ανάπηρη» η ειδική αγωγή στα σχολεία
Εισηγήσεις Λ. Κουρσουμπά για εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας
Δημιουργία περιφερειακών κέντρων και ομάδων άμεσης παρέμβασης, αύξηση των
Συνδετικών Λειτουργών, αλλά και ανάπτυξη μηχανισμών έγκαιρου εντοπισμού
του προβλήματος, περιλαμβάνει η μελέτη που παρουσίασε, χθες, στη Βουλή η
Λ. Κουρσουμπά για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρίες.
Ένας νέος διάλογος ξεκίνησε χθες στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας με
στόχο τη λήψη αποφάσεων και θεσμοθετημένων μέτρων για εκσυγχρονισμό της
ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρίες στα δημόσια
σχολεία. Η συνεδρία, η οποία έγινε παρουσία του Υπουργού Παιδείας και των
εμπλεκόμενων φορέων, ξεκίνησε με τη θέση της Επιτρόπου Προστασίας των
Δικαιωμάτων του Παιδιού Λήδας Κουρσουμπά.
«Απομονώνονται αντί να εντάσσονται στην κοινωνία»
Η Επίτροπος έκανε λόγο για σοβαρά κενά και αδυναμίες στο εκπαιδευτικό
σύστημα σε ό,τι αφορά τη μεταχείριση των παιδιών με αναπηρίες. Οι
αδυναμίες αυτές, εξήγησε, αφορούν τον έγκαιρο εντοπισμό των παιδιών με
αναπηρίες από τους καθηγητές, την έλλειψη ειδικών προγραμμάτων
προσαρμοσμένων στα προβλήματα του καθενός από αυτά, αλλά και την ανεπαρκή
στελέχωση των σχολείων από ειδικούς επιστήμονες. Ως αποτέλεσμα αυτών των
προβλημάτων, πρόσθεσε, το σχολείο «απομονώνει αντί να εντάσσει τα παιδιά
με αναπηρίες στην κοινωνία».

Η Λήδα Κουρσουμπά παρουσίασε, για πρώτη φορά, σχετική μελέτη της,
διάρκειας δύο χρόνων. Η μελέτη περιλαμβάνει διάφορες παρατηρήσεις και
εισηγήσεις που στοχεύουν στη βελτίωση της πρόσβασης των παιδιών με
αναπηρίες στα σχολεία, αλλά ειδικότερα την αναβάθμιση της ειδικής
εκπαίδευσης που τους παρέχεται.
Δημιουργία Περιφερειακών Κέντρων
Η Επίτροπος Προστασίας ανέφερε ότι θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες
κινήσεις ώστε να διευκολυνθεί το έργο που επιτελούν οι Επαρχιακές
Επιτροπές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Ανέφερε ως παραδείγματα την
απόκτηση σταθερής σύνθεσης, ενίσχυση της διοικητικής και γραμματειακής
υποστήριξης, αλλά και τη δημιουργία Περιφερειακών Κέντρων Διάγνωσης και
Στήριξης Παιδιών με Αναπηρίες. «Τα περιφερειακά κέντρα θα πρέπει να
στελεχώνονται με Ειδικό Παιδαγωγό, Λογοπαθολόγο, Εκπαιδευτικό Ψυχολόγο,
Κλινικό Ψυχολόγο και Κοινωνικό Λειτουργό. Τα Κέντρα θα μπορούν να
αγοράζουν υπηρεσίες από γιατρούς ή άλλους ιδιώτες εάν και εφόσον
χρειάζεται», επισημαίνει στη μελέτη της η κ. Κουρσουμπά.
Επιμόρφωση επιστημονικού προσωπικού
Θεωρεί, επίσης, επιβεβλημένη την σε βάθος έρευνα των ουσιαστικών αναγκών
και την ανάπτυξη ενός στρατηγικού σχεδιασμού επιμόρφωσης επιστημονικού
προσωπικού και των συνοδών στα θέματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Αύξηση των Συνδετικών Λειτουργών
Η Επίτροπος εισηγείται την αύξηση του αριθμού των Συνδετικών Λειτουργών,
οι οποίοι ευθύνονται για την καλύτερη μετάβαση των παιδιών με αναπηρίες
από το δημοτικό στο γυμνάσιο. Η Επίτροπος σημειώνει τον προβληματισμό της
σχετικά με το ότι έγινε αποδέκτης απόψεων για το ότι στη Μέση Εκπαίδευση,
οι Συνδετικοί Λειτουργοί εμφανίζονται αποδυναμωμένοι να στηρίξουν τη
διαδικασία ένταξης.
Υπογραμμίζει, επίσης, τον προβληματισμό της για το ότι η νομοθεσία
προβλέπει την έναρξη των διαδικασιών παρακολούθησης των παιδιών με ειδικές
ανάγκες στην ηλικία των τριών ετών. Σημειώνει ότι, λόγω της συγκεκριμένης
πρόβλεψης της νομοθεσίας, πολλά παιδιά ξεκινούν να λαμβάνουν θεραπευτικές
παρεμβάσεις μετά την ηλικία των τεσσάρων.
Ομάδες Άμεσης Παρέμβασης
Η Λήδα Κουρσουμπά υποστηρίζει τη σύσταση Ομάδων Άμεσης Παρέμβασης στις
οποίες να συμμετέχουν Λογοπαθολόγοι, Εργοθεραπευτές και Ειδικοί
Παιδαγωγοί, ενδεχομένως και Εκπαιδευτικοί Ψυχολόγοι. «Η ομάδα αναμένεται
να έχει την ευθύνη να ετοιμάζει για κάθε παιδί, ατομικό πρόγραμμα
εκπαίδευσης και να συνεργάζεται στενά με το νηπιαγωγείο για την εφαρμογή
του, στα πλαίσια, στο μέγιστο δυνατόν βαθμό, της συνηθισμένης τάξης», είπε
η Επίτροπος. Επιπλέον, είπε πως έχει ζητήσει όπως θεσμοθετηθούν θέματα που
αφορούν τη συνεργασία σχολείου με την οικογένεια, που ανάγονται στην
υποχρέωση του κράτους να στηρίξει την οικογένεια, ώστε να μπορέσει να
δεχθεί το πρόβλημα αλλά και να μπορέσει να γνωρίζει τι δικαιούται το παιδί
και να το ζητά σωστά. Η Επίτροπος κατέθεσε ειδικές εισηγήσεις που αφορούν
τη Δημοτική και τη Μέση εκπαίδευση.
Συμφωνεί ο Υπουργός Παιδείας
Ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού Γιώργος Δημοσθένους συμφώνησε απόλυτα
με τις βασικές θέσεις της Επιτρόπου, σημειώνοντας πως πρέπει να οριστούν
συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για το πώς θα προχωρήσουν με συγκεκριμένες
αποφάσεις και όχι με ατέρμονες συζητήσεις στα συγκεκριμένα θέματα.
Αναφερόμενος στα νέα αναλυτικά προγράμματα που έχουν ετοιμαστεί στα
πλαίσια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, είπε πως «δίνουν νέες προοπτικές
και δυνατότητες για την επίλυση των προβλημάτων του σημερινού συστήματος».
«Τα νέα αναλυτικά προγράμματα δίνουν διέξοδο και δίνουν σημαντική βοήθεια
που χρειάζεται για την ένταξη και τη στήριξη όλων των παιδιών είτε με
κάποιες μαθησιακές δυσκολίες είτε με συγκεκριμένες αναπηρίες», είπε.
Οι εκπρόσωποι των Υπουργείων Υγείας και Εργασίας, εκπαιδευτικές οργανώσεις
και σύνδεσμοι παιδιών με αναπηρίες συμφώνησαν με τη θέση της Επιτρόπου.
Μαθησιακές δυσκολίες
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας Νίκος Τορναρίτης ανέφερε ότι «αξιόπιστες
μελέτες καταδεικνύουν ότι τουλάχιστον το 10% του μαθητικού πληθυσμού έχουν
μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία», προσθέτοντας πως «η πολιτεία της
Κυπριακής Δημοκρατίας οφείλει να παρέμβει και να εντοπίσει αυτά τα παιδιά
σε νεαρή ηλικία και να τα ενισχύσει για να μην οδηγηθούν στο περιθώριο».
Ανέφερε πως έχει καλέσει τον Υπουργό Παιδείας να τοποθετήσει συγκεκριμένα
χρονοδιαγράμματα μέχρι πού θα φτάσει ο διάλογος, πότε ακριβώς θα τελειώσει
και πότε θα ληφθούν οι αποφάσεις, οι οποίες θα σταλούν στη Βουλή για
νομοθετική έγκριση και ψήφιση. Κατέληξε λέγοντας πως «αυτά τα συγκριμένα
παιδιά δεν μπορούν να περιμένουν», σημειώνοντας πως «πρέπει να
κατανοήσουμε πως τα συγκεκριμένα παιδιά δεν είναι παιδιά ενός κατώτερου
θεού».