meallamatia.blogspot.gr

meallamatia.blogspot.gr

Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016

ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Για τον ρόλο των Υποστηρικτικών Τεχνολογιών Πληροφορικής στην επίτευξη  ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση των φοιτητών και μαθητών με αναπηρία  μιλάει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιώργος Κουρουπέτρογλου, αντιπρόεδρος της Επιτροπής  Προσβασιμότητας για Φοιτητές με Αναπηρία, διευθυντής του Τομέα  Επικοινωνιών και επικεφαλής του Εργαστηρίου Φωνής και Προσβασιμότητας στο  Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Οι βασικές απαιτήσεις των φοιτητών και των μαθητών με αναπηρία ή άλλες 
εκπαιδευτικές ανάγκες περιλαμβάνουν:

-πρόσβαση στη διαπροσωπική επικοινωνία με τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας,
-πρόσβαση στις εκπαιδευτικές κτιριακές εγκαταστάσεις,
-πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό (έντυπο και ηλεκτρονικό),
-πρόσβαση στον πίνακα και τις προβολές της αίθουσας διδασκαλίας,
-πρόσβαση στη συγγραφή σημειώσεων, εργασιών και συμμετοχή στις γραπτές 
- πρόσβαση στις πληροφορίες και το περιεχόμενο του διαδικτύου.

Για την επίτευξη στην πράξη της ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση των  φοιτητών και μαθητών με διαφορετικές ικανότητες και απαιτήσεις, δηλαδή  ουσιαστικά στην ικανοποίηση των παραπάνω βασικών τους αναγκών, σημαντικό  ρόλο παίζουν και οι Υποστηρικτικές Τεχνολογίες Πληροφορικής (ΥΤΠ). Σήμερα  διατίθενται εκατοντάδες λύσεις ΥΤΠ δωρεάν, π.χ.  http://access.uoa.gr/ATHENA/ και http://access.uoa.gr/mATHENA/, και άλλες  είναι ενσωματωμένες στα κοινά λειτουργικά συστήματα (επομένως παρέχονται  επίσης χωρίς κόστος). Επίσης έχουν αναπτυχθεί σύντομες και αναλυτικές  οδηγίες για την ανάπτυξη προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού κάθε είδους,  http://access.uoa.gr/DAG/ και εφαρμόζονται σύγχρονοι μέθοδοι παραγωγής  προσβάσιμων βιβλίων και συγγραμμάτων, http://access.uoa.gr/ERMOFILOS/, που  καλύπτουν μεγάλη γκάμα μορφότυπων και μειώνουν σημαντικά το κόστος και τον  χρόνο παραγωγής τους.

Οι ΥΤΠ άρχισαν να παρέχονται δωρεάν από το ΥΠΕΘ το 2008 για μαθητές με  μερική ή ολικά απώλεια όρασης, κινητική αναπηρία και νοητική υστέρηση. Τις  ίδιες ΥΤΠ εξακολουθούν να τις χρησιμοποιούν και στην τριτοβάθμια  εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να έχουμε σήμερα αρκετούς αποφοίτους  πανεπιστημίων, ακόμη και με σοβαρές αναπηρίες, οι οποίοι εντάσσονται στην  κοινωνία με μεγαλύτερη ισοτιμία και αυτονομία. 

Λαμβάνοντας υπόψη και τη διεθνή σχετική πρακτική, κατά τη γνώμη μου, προς  την κατεύθυνση αυτή χρειάζονται οι εξής νομοθετικές παρεμβάσεις:

-Σαφής υποχρέωση της πολιτείας για την παροχή ΥΤΠ προς όλους τους μαθητές  και φοιτητές με αναπηρία ή άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες. Επέκταση του  θεσμού ώστε να καλύπτει και άλλες κατηγορίες δικαιούχων, όπως μαθητές και  φοιτητές με: απώλεια ακοής, αναπηρία λόγου, εντυποαναπηρία, δυσλεξία,  αυτισμό, κλπ. Η υποχρέωση αυτή να λαμβάνει υπόψη και τις δωρεάν διαθέσιμες  λύσεις ΥΤΠ.

-Ενσωμάτωση των ΥΤΠ στην εκπαιδευτική διαδικασία (π.χ. χρήση τους στην  τάξη και στις γραπτές εξετάσεις με αντίστοιχες διευκολύνσεις) για όλες τις 
βαθμίδες εκπαίδευσης.

-Υποχρέωση παροχής προσβάσιμων εκπαιδευτικών βιβλίων, συγγραμμάτων και  άλλου εκπαιδευτικού υλικού. Υιοθέτηση εθνικών προτύπων για την ανάπτυξη  προσβάσιμων εκπαιδευτικών εγχειριδίων σε όλες τις βαθμίδες που θα  καλύπτουν όλους τους μαθητές και φοιτητές με αναπηρία ή άλλες  εκπαιδευτικές ανάγκες. Συγχρόνως εφαρμογή της καθολικής σχεδίασης για  μείωση τους κόστους και του χρόνου παραγωγής και διάθεσής τους σε πολλούς  διαφορετικούς μορφότυπους.

-Κατάρτιση των εκπαιδευτικών ως προς τον ρόλο των ΥΤΠ στην εκπαιδευτική  διαδικασία και τις σχετικές καλές πρακτικές. Η κατάρτιση μπορεί να γίνει  και με την ανάπτυξη εξ αποστάσεων μαθημάτων τα οποία θα παρέχονται χωρίς  κόστος. Η υιοθέτηση αντίστοιχης πιστοποίησης θα συμβάλει ουσιαστικά προς  την κατεύθυνση αυτή.

- Η υποστήριξη στην πράξη των φοιτητών και μαθητών με αναπηρία ή άλλες  εκπαιδευτικές ανάγκες να λαμβάνεται υπόψη κατά την αξιολόγηση της  ποιότητας και αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού έργου (όπως για  παράδειγμα από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην  Ανώτατη Εκπαίδευση).

ΟΙ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΚΑΘΗΛΩΝΟΥΝ, ΤΑ ΑΝΑΠΗΡΙΚΑ ΑΜΑΞΙΔΙΑ ΟΧΙ

Η Σιμονετάτου με αμαξίδιο στη σκηνήΗ Σιμονετάτου με αμαξίδιο στη σκηνή μιλάει με μαθητή

Πρωί Δευτέρας 7 Μαρτίου και το ειδικό διασκευασμένο όχημα του Ειδικού Λυκείου Ιλίου φτάνει έξω από το 1ο Γυμνάσιο Αγ. Παρασκευής. Μεταφέρει την κοινωνική λειτουργό του σχολείου κα Μαρίνα Σιμονετάτου σε αναπηρικό αμαξίδιο και μαθητές του σχολείου σπεύδουν να τη βοηθήσουν να αποβιβαστεί και να φτάσει ως τη σκηνή του αμφιθεάτρου.

Λίγα μέτρα πιο πέρα, καθηγητές υποδέχονται στο σχολείο τον Επικεφαλής της Νεολαίας του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών και Δημοτικό Σύμβουλο Ιλίου κ. Βαγγέλη Αυγουλά. Μια μαθήτρια έχει αναλάβει και το μουσικό καλωσόρισμα!

«Έχουμε μάθει την υποδοχή από την πόρτα του σχολείου, όπως κάνουμε και στο σπίτι μας. Έτσι το νιώθουμε εμείς εδώ το σχολείο μας», σημειώνουν!

Ένα video από παραολυμπιακούς αγώνες. Μια προσπάθεια της Μαρίνας να χορέψει ένα ταγκό με τον «όρθιο» Πρόεδρο του 15μελούς. Πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό με τους μαθητές του ειδικού σχολείου Ιλίου να απολαμβάνουν την κολύμβηση και τη μουσικοθεραπεία, να αρθρώνουν το ποίημα που τόσο ονειρεύονταν σε μια γιορτή του σχολείου, να κάνουν όμορφες κατασκευές στα καλλιτεχνικά και την εργοθεραπεία, να ανεβαίνουν στην Ακρόπολη σηκώνοντας ψηλά τη σημαία της Διαφορετικότητας!


Η Σιμονετάτου σε αμαξίδιο χορεύει με το μαθητή

«Θα μπορούσε ένας μαθητής με κινητική αναπηρία να φοιτήσει στο Γυμνάσιό σας και να είναι συμμαθητής σας»; Τα παιδιά κινητοποιούνται στην ερώτηση και ψάχνουν πόντο-πόντο όλο το σχολείο. Θα ήθελαν να μπορούσε κάποιο εξωτερικά «διαφορετικό» παιδί να ήταν συμμαθητής τους. Και ευτυχώς, στο συγκεκριμένο σχολείο αυτό μπορεί να γίνει. Όπως είχε γίνει και παλαιότερα!
Σε άλλα σχολεία όμως;

«Περίπου το 80% των παιδιών με αναπηρία στην Ελλάδα βρίσκεται σήμερα εκτός της εκπαιδευτικής διαδικασίας για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, χωρίς όμως σε καμία περίπτωση να φταίνε τα ίδια τα παιδιά ή η οικογένεια», σημειώνει ο κ. Αυγουλάς. Απουσία ειδικού βοηθητικού προσωπικού ή δασκάλων ειδικής αγωγής, απουσία υλικοτεχνικής υποδομής, απροσπέλαστα κτίρια, προβλήματα στη μεταφορά των μαθητών με αναπηρία από και προς το σχολείο τους, υποχρηματοδότηση της ειδικής αγωγής, είναι μερικές από τις βασικότερες αιτίες.

Τα παιδιά ψάχνουν να βρουν πως θα την ανεβάσουν στη σκηνήΤα παιδιά πιάνουν το αμαξίδιο και τη σηκώνουν

Η κα Σιμονετάτου σηκώνεται κάποια στιγμή από το αμαξίδιο και ένας μαθητής παίρνει για λίγο τη θέση της. Μετά από λίγα λεπτά, ο νεαρός παρατηρεί: «Ένιωσα πιο αδύναμος στο αμαξίδιο, ότι είμαι αφημένος στα χέρια του συνοδού να με κάνει ότι θέλει. Και δεν ήταν ωραίο που όσοι μου μιλούσαν ήταν όρθιοι πάνω από το κεφάλι μου, πρέπει να είμαστε στο ίδιο ύψος».

Η εκδήλωση έκλεισε με βιωματική προσομοίωση της αναπηρίας σε κάποιους μαθητές, με τα παιδιά να δηλώνουν συγκλονισμένα από τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που καταβάλλουν καθημερινά οι συνομήλικοί τους που θέλουν απλά να ζουν αξιοπρεπώς σε ένα εχθρικό από κάθε άποψη περιβάλλον.


Τα παιδιά κάνουν βιωματική προσομοίωση της αναπηρίαςΜαθήτρια παίζει πιάνο κατά την υποδοχή της Σιμονετάτου