meallamatia.blogspot.gr

meallamatia.blogspot.gr

Τρίτη, 22 Μαΐου 2012

"ΑΝΑΠΗΡΗ" Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ


«Ανάπηρη» η ειδική αγωγή στα σχολεία
Εισηγήσεις Λ. Κουρσουμπά για εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας
Δημιουργία περιφερειακών κέντρων και ομάδων άμεσης παρέμβασης, αύξηση των
Συνδετικών Λειτουργών, αλλά και ανάπτυξη μηχανισμών έγκαιρου εντοπισμού
του προβλήματος, περιλαμβάνει η μελέτη που παρουσίασε, χθες, στη Βουλή η
Λ. Κουρσουμπά για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρίες.
Ένας νέος διάλογος ξεκίνησε χθες στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας με
στόχο τη λήψη αποφάσεων και θεσμοθετημένων μέτρων για εκσυγχρονισμό της
ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρίες στα δημόσια
σχολεία. Η συνεδρία, η οποία έγινε παρουσία του Υπουργού Παιδείας και των
εμπλεκόμενων φορέων, ξεκίνησε με τη θέση της Επιτρόπου Προστασίας των
Δικαιωμάτων του Παιδιού Λήδας Κουρσουμπά.
«Απομονώνονται αντί να εντάσσονται στην κοινωνία»
Η Επίτροπος έκανε λόγο για σοβαρά κενά και αδυναμίες στο εκπαιδευτικό
σύστημα σε ό,τι αφορά τη μεταχείριση των παιδιών με αναπηρίες. Οι
αδυναμίες αυτές, εξήγησε, αφορούν τον έγκαιρο εντοπισμό των παιδιών με
αναπηρίες από τους καθηγητές, την έλλειψη ειδικών προγραμμάτων
προσαρμοσμένων στα προβλήματα του καθενός από αυτά, αλλά και την ανεπαρκή
στελέχωση των σχολείων από ειδικούς επιστήμονες. Ως αποτέλεσμα αυτών των
προβλημάτων, πρόσθεσε, το σχολείο «απομονώνει αντί να εντάσσει τα παιδιά
με αναπηρίες στην κοινωνία».

Η Λήδα Κουρσουμπά παρουσίασε, για πρώτη φορά, σχετική μελέτη της,
διάρκειας δύο χρόνων. Η μελέτη περιλαμβάνει διάφορες παρατηρήσεις και
εισηγήσεις που στοχεύουν στη βελτίωση της πρόσβασης των παιδιών με
αναπηρίες στα σχολεία, αλλά ειδικότερα την αναβάθμιση της ειδικής
εκπαίδευσης που τους παρέχεται.
Δημιουργία Περιφερειακών Κέντρων
Η Επίτροπος Προστασίας ανέφερε ότι θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες
κινήσεις ώστε να διευκολυνθεί το έργο που επιτελούν οι Επαρχιακές
Επιτροπές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Ανέφερε ως παραδείγματα την
απόκτηση σταθερής σύνθεσης, ενίσχυση της διοικητικής και γραμματειακής
υποστήριξης, αλλά και τη δημιουργία Περιφερειακών Κέντρων Διάγνωσης και
Στήριξης Παιδιών με Αναπηρίες. «Τα περιφερειακά κέντρα θα πρέπει να
στελεχώνονται με Ειδικό Παιδαγωγό, Λογοπαθολόγο, Εκπαιδευτικό Ψυχολόγο,
Κλινικό Ψυχολόγο και Κοινωνικό Λειτουργό. Τα Κέντρα θα μπορούν να
αγοράζουν υπηρεσίες από γιατρούς ή άλλους ιδιώτες εάν και εφόσον
χρειάζεται», επισημαίνει στη μελέτη της η κ. Κουρσουμπά.
Επιμόρφωση επιστημονικού προσωπικού
Θεωρεί, επίσης, επιβεβλημένη την σε βάθος έρευνα των ουσιαστικών αναγκών
και την ανάπτυξη ενός στρατηγικού σχεδιασμού επιμόρφωσης επιστημονικού
προσωπικού και των συνοδών στα θέματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Αύξηση των Συνδετικών Λειτουργών
Η Επίτροπος εισηγείται την αύξηση του αριθμού των Συνδετικών Λειτουργών,
οι οποίοι ευθύνονται για την καλύτερη μετάβαση των παιδιών με αναπηρίες
από το δημοτικό στο γυμνάσιο. Η Επίτροπος σημειώνει τον προβληματισμό της
σχετικά με το ότι έγινε αποδέκτης απόψεων για το ότι στη Μέση Εκπαίδευση,
οι Συνδετικοί Λειτουργοί εμφανίζονται αποδυναμωμένοι να στηρίξουν τη
διαδικασία ένταξης.
Υπογραμμίζει, επίσης, τον προβληματισμό της για το ότι η νομοθεσία
προβλέπει την έναρξη των διαδικασιών παρακολούθησης των παιδιών με ειδικές
ανάγκες στην ηλικία των τριών ετών. Σημειώνει ότι, λόγω της συγκεκριμένης
πρόβλεψης της νομοθεσίας, πολλά παιδιά ξεκινούν να λαμβάνουν θεραπευτικές
παρεμβάσεις μετά την ηλικία των τεσσάρων.
Ομάδες Άμεσης Παρέμβασης
Η Λήδα Κουρσουμπά υποστηρίζει τη σύσταση Ομάδων Άμεσης Παρέμβασης στις
οποίες να συμμετέχουν Λογοπαθολόγοι, Εργοθεραπευτές και Ειδικοί
Παιδαγωγοί, ενδεχομένως και Εκπαιδευτικοί Ψυχολόγοι. «Η ομάδα αναμένεται
να έχει την ευθύνη να ετοιμάζει για κάθε παιδί, ατομικό πρόγραμμα
εκπαίδευσης και να συνεργάζεται στενά με το νηπιαγωγείο για την εφαρμογή
του, στα πλαίσια, στο μέγιστο δυνατόν βαθμό, της συνηθισμένης τάξης», είπε
η Επίτροπος. Επιπλέον, είπε πως έχει ζητήσει όπως θεσμοθετηθούν θέματα που
αφορούν τη συνεργασία σχολείου με την οικογένεια, που ανάγονται στην
υποχρέωση του κράτους να στηρίξει την οικογένεια, ώστε να μπορέσει να
δεχθεί το πρόβλημα αλλά και να μπορέσει να γνωρίζει τι δικαιούται το παιδί
και να το ζητά σωστά. Η Επίτροπος κατέθεσε ειδικές εισηγήσεις που αφορούν
τη Δημοτική και τη Μέση εκπαίδευση.
Συμφωνεί ο Υπουργός Παιδείας
Ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού Γιώργος Δημοσθένους συμφώνησε απόλυτα
με τις βασικές θέσεις της Επιτρόπου, σημειώνοντας πως πρέπει να οριστούν
συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για το πώς θα προχωρήσουν με συγκεκριμένες
αποφάσεις και όχι με ατέρμονες συζητήσεις στα συγκεκριμένα θέματα.
Αναφερόμενος στα νέα αναλυτικά προγράμματα που έχουν ετοιμαστεί στα
πλαίσια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, είπε πως «δίνουν νέες προοπτικές
και δυνατότητες για την επίλυση των προβλημάτων του σημερινού συστήματος».
«Τα νέα αναλυτικά προγράμματα δίνουν διέξοδο και δίνουν σημαντική βοήθεια
που χρειάζεται για την ένταξη και τη στήριξη όλων των παιδιών είτε με
κάποιες μαθησιακές δυσκολίες είτε με συγκεκριμένες αναπηρίες», είπε.
Οι εκπρόσωποι των Υπουργείων Υγείας και Εργασίας, εκπαιδευτικές οργανώσεις
και σύνδεσμοι παιδιών με αναπηρίες συμφώνησαν με τη θέση της Επιτρόπου.
Μαθησιακές δυσκολίες
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας Νίκος Τορναρίτης ανέφερε ότι «αξιόπιστες
μελέτες καταδεικνύουν ότι τουλάχιστον το 10% του μαθητικού πληθυσμού έχουν
μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία», προσθέτοντας πως «η πολιτεία της
Κυπριακής Δημοκρατίας οφείλει να παρέμβει και να εντοπίσει αυτά τα παιδιά
σε νεαρή ηλικία και να τα ενισχύσει για να μην οδηγηθούν στο περιθώριο».
Ανέφερε πως έχει καλέσει τον Υπουργό Παιδείας να τοποθετήσει συγκεκριμένα
χρονοδιαγράμματα μέχρι πού θα φτάσει ο διάλογος, πότε ακριβώς θα τελειώσει
και πότε θα ληφθούν οι αποφάσεις, οι οποίες θα σταλούν στη Βουλή για
νομοθετική έγκριση και ψήφιση. Κατέληξε λέγοντας πως «αυτά τα συγκριμένα
παιδιά δεν μπορούν να περιμένουν», σημειώνοντας πως «πρέπει να
κατανοήσουμε πως τα συγκεκριμένα παιδιά δεν είναι παιδιά ενός κατώτερου
θεού».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου