Τα “Χ.Ν.” περπάτησαν πάνω στους -ούτως ή άλλως- οδηγούς όδευσης τυφλών
που υπάρχουν στα πεζοδρόμια των Χανίων
καταγράφοντας με τον φωτογραφικό φακό προβλήματα
και εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα άτομα με μειωμένη όραση στην προσπάθειά τους να κινηθούν αυτόνομα. Παράλληλα,
απευθύνθηκαν στον, Χανιώτη στην καταγωγή, πρόεδρο της Νεολαίας Τυφλών Ελλάδας
Βαγγέλη Αυγουλά, ο οποίος εξήγησε πόσο σημαντικό είναι για τα άτομα με
προβλήματα όρασης να μπορούν να περπατάνε ανεμπόδιστα μέσα στην πόλη.
ΕΜΠΟΔΙΑ ΖΩΗΣ
«Σε κάθε συμπολίτη μου που
διαβάζει την εφημερίδα θα ήθελα να πω ότι κάθε
φορά που βάζει ένα εμπόδιο πάνω σε ένα πεζοδρόμιο -και κυρίως σε
έναν οδηγό όδευσης τυφλών- είναι σαν να
κλείνει τα μάτια σε έναν άνθρωπο με προβλήματα
όρασης», σημείωσε ο κ. Αυγουλάς και πρόσθεσε ότι, δυστυχώς, το φαινόμενο των παρκαρισμένων αυτοκινήτων, των
τραπεζοκαθισμάτων και των διαφόρων
πινακίδων που τοποθετούνται πάνω στους οδηγούς όδευσης τυφλών είναι πολύ συνηθισμένο στην Ελλάδα. «Πολλοί
ίσως σκεφτούν ότι δεν υπάρχουν τυφλοί γύρω μας κι ας κλείσει ένα πεζοδρόμιο, δεν πειράζει, όταν τους δούμε να
κινούνται, θα το ανοίξουμε και θα
φερθούμε πιο ώριμα. Αυτό όμως είναι μεγάλο λάθος γιατί αυτή ακριβώς η νοοτροπία “κλείνει” τους αναπήρους στα
σπίτια τους και δημιουργεί αποκλεισμένους ανθρώπους», επεσήμανε ο κ. Αυγουλάς
και τόνισε ότι «υπάρχει κόσμος που
διψάει να ζήσει τη ζωή του και να απολαύσει τα Χανιά μας και δεν μπορεί να το κάνει γιατί ξέρει ότι δεν
μπορεί να πάει μέχρι την επόμενη γωνία
όταν θα βγει από το σπίτι του».
ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ
Ο πρόεδρος της Νεολαίας Τυφλών Ελλάδας εξήγησε ότι οι ανάγλυφες πλάκες μόνο διακοσμητικό χαρακτήρα δεν έχουν για τους τυφλούς. Ειδικότερα επεσήμανε ότι η χρησιμότητά τους έγκειται στο ό,τι βοηθούν έναν τυφλό που κινείται με “λευκό μπαστούνι” να έχει έναν σωστό προσανατολισμό και μια σωστή πορεία μέχρι το επόμενο πεζοδρόμιο ή δρόμο. «Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι για κάθε άνθρωπο με προβλήματα όρασης που κυκλοφορεί μόνος του, αυτές οι ανάγλυφες πλάκες είναι κυριολεκτικά οδηγοί του και γι’ αυτό και είναι διπλά σημαντικό να αποφεύγονται τα εμπόδια», τόνισε ο κ. Αυγουλάς.
Στο ερώτημα γιατί υπάρχουν
ελάχιστοι οδηγοί τυφλών στα Χανιά, αλλά και σε
άλλες μεγάλες πόλεις, σημείωσε ότι σχετικά πρόσφατα επιβλήθηκε από
τη νομοθεσία να τοποθετούνται οδηγοί για
τυφλούς στα πεζοδρόμια και τους πεζοδρόμους
και γι’ αυτό υπάρχουν μόνο σε έργα που εκτελέστηκαν τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν λείπουν τα ευτράπελα καθώς κάποιοι εργολάβοι θεωρούν ότι οι ανάγλυφες πλάκες μπαίνουν για… καλλωπιστικούς λόγους. «Σε πολλές περιπτώσεις, δυστυχώς, επειδή οι εργολάβοι δεν γνωρίζουν την πολύτιμη σημασία των οδηγών όδευσης τυφλών έχουμε παρατηρήσει φαινόμενα οι πλάκες να τοποθετούνται ως διακοσμητικά στοιχεία και για να κάνουν διάφορα σχέδια στα πεζοδρόμια. Συνέπεια αυτού είναι βεβαίως να μπερδεύονται οι άνθρωποι με πρόβλημα όρασης», ανέφερε ο κ. Αυγουλάς και πρόσθεσε ότι γι’ αυτό τον σκοπό πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος είναι στην επιτροπή αξιολόγησης και παραλαβής κάθε έργου που αφορά τα ΑμεΑ να συμμετέχει από την τοπική κοινότητα -αφιλοκερδώς- ένας ενεργός πολίτης με αναπηρία, ώστε, αν το έργο δεν έχει εκτελεστεί σωστά, να μην παραλαμβάνεται και να μην αποζημιώνεται ο εργολάβος μέχρι να διορθώσει τα λάθη. Τόνισε μάλιστα ότι το θέμα έχει τεθεί στον υπουργό Εσωτερικών Π. Κουρουμπλή και συζητείται πώς μπορεί να θεσμοθετηθεί η αρχή “τίποτα για εμάς χωρίς εμάς”, ως προς τα άτομα με αναπηρία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου