Τα όσα έγιναν γνωστά τις
τελευταίες εβδομάδες, δεν είναι παρά η κορυφή του παγόβουνου σε ένα θέμα που
καλύπτεται εδώ και χρόνια.
Του
Γιώργου Τζαβάρα.
Η V.W κατηγορείται
για απάτη!
Η είδηση έπεσε σαν βόμβα στο
παγκόσμιο στερέωμα , θορύβησε κόσμο και έφερε στο χείλος της καταστροφής τη
μεγαλύτερη (σε πωλήσεις) βιομηχανία αυτοκινήτων του πλανήτη.
Είναι όμως μόνο θέμα μιας
«κακής» εταιρίας που συνειδητά παρουσίασε ψεύτικες μετρήσεις ρύπων σε κινητήρες
πετρελαίου, ή μήπως το πρόβλημα έχει πολύ βαθύτερες ρίζες και σχετίζεται με τον
τρόπο ελέγχου της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας στην υποχρέωσή της
να προστατεύσει το περιβάλλον;
Ας δούμε τα γεγονότα με τη
σειρά..
Πετρέλαιο εναντίον Βενζίνης
Με τη σχετική διαμάχη να κρατά
χρόνια τώρα, το πετρέλαιο σαν καύσιμο, αποτελεί το αγαπημένο παιδί σε μεγάλη
κατηγορία καταναλωτών και (κατά συνέπεια) εταιριών αυτοκινήτου, αφού φέρνει το
35% των Ευρωπαϊκών πωλήσεων κάθε χρόνο.
Για λόγους που ξεφεύγουν του
παρόντος, το πετρέλαιο(Diesel) προσφέρει μεγαλύτερη ενέργεια ανά μονάδα
καυσίμου, (λίτρο ή γαλόνι) σε σχέση με τη βενζίνη, αποδίδοντας ταυτόχρονα
μεγαλύτερο έργο κάτω από τις ίδιες συνθήκες λειτουργίας.
Με άλλα λόγια, χαμηλότερη
κατανάλωση καυσίμου. Όμως προσοχή!
Ενώ οι κινητήρες diesel παράγουν
λιγότερο Διοξείδιο του Άνθρακα (CO2) ελευθερώνουν περισσότερα Οξείδια του
Αζώτου (ΝΟχ) στην ατμόσφαιρα, την κύρια αιτία δημιουργίας νέφους στις σύγχρονες
μεγαλουπόλεις.
Στο όνομα της καλύτερης
κατανάλωσης τώρα, οι Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θέσπισαν χαμηλότερα όρια ρύπων για
τους κινητήρες πετρελαίου, αφήνοντας έτσι τη προστασία του περιβάλλοντος σε
δεύτερη μοίρα.
Το αποτέλεσμα βέβαια ήταν να
γεμίσουν από αιθάλη οι ουρανοί μεγάλων πόλεων της Ευρώπης, έτσι ώστε σήμερα, οι
Αρχές του Παρισιού να σκέπτονται ακόμα και να περιορίσουν τη κυκλοφορία των
ντηζελοκίνητων αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης.
(Εδώ καλό είναι να θυμηθούμε
την αντίστοιχη ιστορία της χώρας μας και τη πίεση που εξασκήθηκε για
την άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας αυτοκινήτων diesel στους Νομούς
Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Η κυκλοφορία επετράπη, οι εταιρίες
πανηγύρισαν για την υποτιθέμενη αύξηση των πωλήσεων και ο κόσμος για το
χαμηλότερο κόστος σε καύσιμα.
Δυστυχώς, τίποτα από αυτά δεν
πραγματοποιήθηκε, αφού ο καταναλωτής απλά στράφηκε στο πετρέλαιο -αλλά
η αγορά δεν μεγάλωσε- και οι μετακινήσεις δεν έγιναν πιο φτηνές, διότι η
διαφορά στο κόστος γίνεται αντιληπτή εφόσον το όχημα διανύει περισσότερα από 35
με 40 χιλιάδες χλμ. το χρόνο κατ΄ελάχιστο)
Οι μετρήσεις.
Να λοιπόν που τώρα φτάνουμε
στην ουσία του όλου θέματος.
Σύμφωνα με την ισχύουσα
νομοθεσία Πανευρωπαϊκά, κάθε νέο μοντέλο πριν εγκριθεί η κυκλοφορία του, πρέπει
να ικανοποιήσει τα όρια των εκπεμπόμενων ρύπων που ισχύουν κατά τη δεδομένη
στιγμή.
Και εδώ αρχίζει το παιχνίδι,
γιατί η νομοθεσία απαιτεί μετρήσεις που έχουν γίνει σε εύκολα ελεγχόμενο
περιβάλλον, (όπως αυτό των εργαστηρίων), αλλά δεν απαιτεί μετρήσεις ρύπων σε
πραγματικές συνθήκες λειτουργίας, δηλ. στο δρόμο.
Το περιβάλλον όμως και εμάς,
δεν μας ενδιαφέρουν το τι δηλώνει κάθε κατασκευαστής για τους εκπεμπόμενους
ρύπους του στη θεωρία, αλλά για το τι φτάνει στ΄ αλήθεια στην ατμόσφαιρα και
τη…μυτούλα μας κάθε στιγμή.
Πέρα από αυτά, τα τελευταία
χρόνια οι εταιρίες έχουν αποδοθεί σε ένα πόλεμο εφαρμογής μικροσυστημάτων
υψηλής τεχνολογίας, κάτι που η V.W.εκμεταλλεύτηκε δεόντως, όχι σήμερα,
αλλά από το 2009 ,στα μοντέλα που προορίζονταν για την Αμερική.
Ένα κρυφό λογισμικό,
καταλαβαίνει πότε γίνεται μέτρηση καυσαερίων, βελτιώνει τους δείκτες και
βγαίνει αυτόματα εκτός λειτουργίας όταν το όχημα βρίσκεται σε κανονική χρήση
δρόμου.
Μια του κλέφτη..
Ένας ανεξάρτητος (πραγματικά!)
Οργανισμός της Αμερικής και το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Βιρτζίνια, προσπάθησαν
να εξηγήσουν γιατί οι ρύποι που έδινε το εργοστάσιο ήταν κατά 15 έως 35(!!)
φορές χαμηλότεροι από αυτούς που εκείνοι μέτρησαν στο δρόμο.
Την υπόθεση ανέλαβε το
Αμερικανικό Κράτος, απαίτησε από την εταιρία να συμμορφωθεί, αλλά μια..ελαφρά βαρυκοϊα
(!) εμπόδισε το μήνυμα να φτάσει στη V.W.
Το κράτος επανήλθε το 2014 και
απείλησε με απαγόρευση εισαγωγής των αυτοκινήτων diesel στην Αμερικάνικη αγορά.
Η συνέχεια γνωστή.. Ο
γερμανικός κολοσσός ομολόγησε, αντιμετωπίζοντας τώρα το μεγαλύτερο οικονομικό
πρόβλημα από την ίδρυσή του.
Και ο κόσμος μας την
ελπίδα για ένα καθαρότερο περιβάλλον και μια μεγαλύτερη ευαισθησία από τους
ανθρώπους που η θέση τους είναι, να «προστατεύουν»
το περιβάλλον.
Πηγή: «Η Εφημερίδα Των
Συντακτών»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου