Η Transit Rush δημιούργησε μία
εφαρμογή η οποία ως σκοπό έχει να ενεργοποιήσει εθελοντές. Κάποιος πολίτης με
ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ ή γενικότερα δυσκολία στη μετακίνηση) μπορεί να δηλώσει
ότι θέλει να μεταβεί σε
ένα συγκεκριμένο μέρος (π.χ. πανεπιστήμιο, εφορία) μέσα σε κάποια χρονικά
περιθώρια. Αν κάποιος από τους εθελοντές θέλει να μεταβεί στο ίδιο μέρος και
συμπίπτουν τα χρονικά περιθώρια τότε επικοινωνούν οι δυο τους για να
πάνε μαζί.
Του Δημήτρη Μαλλά
dmallas@pegasus.gr
Ο τομέας των μετακινήσεων με
τα μέσα μαζικής μεταφοράς δείχνει να είναι από
τους τομείς όπου τα smartphones και γενικότερα οι φορητές συσκευές ετοιμάζονται να αλλάξουν την εμπειρία των
επιβατών. Τα πρώτα βήματα έχουν ήδη αρχίσει να
γίνονται ακόμη και στην Ελλάδα και το μέλλον μοιάζει
ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν έχει ακόμη έρθει στα μέσα μαζικής μεταφοράς της μεγαλύτερης πόλης της
χώρας, αλλά όσοι μετακινούνται με τα ΜΜΜ
της Αθήνας μπορούν να καταργήσουν το χάρτινο εισιτήριο.
Αρκεί να «κατεβάσουν» στο smartphone τους την εφαρμογή Tfa tickets, η οποία είναι διαθέσιμη για iOS και
Android συσκευές. Το συγκεκριμένο app προσφέρει
τη δυνατότητα να αγοράσει κανείς εισιτήρια, χρησιμοποιώντας την πιστωτική ή
τη χρεωστική κάρτα του, ενώ κάθε φορά που ο
επιβάτης ετοιμάζεται να εισέλθει σε ένα μέσο αντί να ακυρώσει εισιτήριο ενεργοποιεί
ένα από τα ψηφιακά που έχει «αποθηκευμένα» στο smartphone του.
Google
Επιπλέον, μία άλλη χρήση των
smartphones όσον αφορά στα μέσα μαζικής μεταφοράς, τουλάχιστον για την Αθήνα,
εμπλέκει το Google Maps. Οι χάρτες της Google προσφέρουν την επιλογή να δώσουν
οδηγίες για να μετακινηθεί κάποιος μέσα στην Αθήνα χρησιμοποιώντας αποκλειστικά
τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Μάλιστα, η εφαρμογή παίρνει πληροφορίες από τις
Συγκοινωνίες Αθηνών με αποτέλεσμα να γνωρίζει και πότε είναι προγραμματισμένο
ένα δρομολόγιο. Βέβαια, το πρόβλημα είναι ότι το σύστημα, τουλάχιστον προς το παρόν,
δεν γνωρίζει αν υπάρχουν καθυστερήσεις ή αλλαγές της τελευταίας στιγμής, στα
δρομολόγια με αποτέλεσμα να υπάρχει πλήρη ακρίβεια, τουλάχιστον όσον αφορά στη
χρήση των λεωφορείων. Σε γενικές γραμμές, πάντως, η εμπειρία που προσφέρει το
Google Maps όσον αφορά στη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα είναι
αρκετά ικανοποιητική.
Hackathon
Το ερώτημα
είναι ποιο μπορεί να είναι το επόμενο βήμα. Την απάντηση προσπάθησαν να δώσουν
το περασμένο Σαββατοκύριακο οι 25 ομάδες, αποτελούμενες από συνολικά 130
δημιουργούς εφαρμογών (developers), οι οποίοι συμμετείχαν στον πρώτο διήμερο
μαραθώνιο προγραμματισμού Crowdhackathon) - με θέμα την υλοποίηση εφαρμογών
για τον χώρο των μεταφορών αξιοποιώντας ανοικτά δεδομένα (open data). Το
συγκεκριμένο crowdhackathon διοργάνωσαν οι
Συγκοινωνίες Αθηνών, η εταιρεία καινοτομίας Crowdpolicy και ο κόμβος
καινοτομίας και επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων Innovathens.
Ορισμένες από τις ιδέες που προέκυψαν -και βραβεύτηκαν- κατά τη διάρκεια του
συγκεκριμένου crowdhackathon, θα μπορούσαν να χαρακτηρίσουν ως πολλά υποσχόμενες.
Για παράδειγμα, η πρόταση της ομάδας Ex Machina έχει ως στόχο να μετατρέπει το
λεωφορείο και κάθε μεταφορικό μέσα σε πλατφόρμα διάθεσης υπηρεσιών
προστιθέμενης αξίας π.χ ενημέρωση, διασκέδαση κλπ και βασίζεται στην χρήση
κινητών τηλεφώνων. Αυτό γίνεται μέσω ενός app, το οποίο προσφέρει δεδομένα και
ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο, συμπεριλαμβανομένου και του προγραμματισμού
διαδρομής με βάση τα υπάρχοντα στοιχεία. Η ομάδα 10Coders δημιούρησε μία
εφαρμογή για φορητές συσκευές μέσω της οποίας επισκέπτες μιας πόλης (αρχικά
Αθήνα, μελλοντικά και άλλες περιοχές) να ανακαλύπτουν διαδρομές που έχουν
καταχωρίσει άλλοι χρήστες (crowd sourcing). Κάθε χρήστης χτίζει το δικό του
προφίλ στην κοινότητα, δηλώνοντας τα ενδιαφέροντά του για
να μπορέσει το σύστημα να του προτείνει τις διαδρομές που του ταιριάζουν,
δημιουργώντας και μοιράζοντας διαδρομές με άλλους χρήστες (social), κερδίζει
πόντους αγοράζοντας εισιτήρια. Η πρόταση της ομάδας definiens είναιμία εφαρμογή
που στοχεύει στην δημιουργία ενός ανταποδοτικού οικονομικού οικοσυστήματος γύρω
από τις αστικές συγκοινωνίες και τα
ανοιχτά δεδομένα. Η βασική ιδέα είναι ότι οι χρήστες κερδίζουν πόντους είτε
απαντώντας σε ερωτήσεις, είτε παρακολουθώντας διαφημίσεις, είτε δημοσιεύοντας
σε κοινωνικά δίκτυα. Η ConTRANSS προσπάθησε να επιλύσει το πρόβλημα της
ενημέρωσης στον επιβάτη, που θέλει να γνωρίζει τον εκτιμώμενο χρόνο άφιξης του
μέσου μεταφοράς (λεωφορείο ? τρόλεϊ), προτείνοντάς του πότε πρέπει να ξεκινήσει
για να φθάσει στη στάση. Μία διαφορετική πρόταση ήταν αυτή των
kawai-developers, που δημιούργησαν ένα puzzle game όπου ο χρήστης καλείται να
κερδίζει πόντους ταιριάζοντας ίδια μέσα
μαζικής μεταφοράς, ενώ σε κάθε διαδρομή μπορεί να «κατεβάζει» νέα
χαρακτηριστικά.
Τέλος, η Transit Rush
δημιούργησε μία εφαρμογή η οποία ως σκοπό έχει να ενεργοποιήσει εθελοντές.
Κάποιος πολίτης με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ ή γενικότερα δυσκολία στη μετακίνηση)
μπορεί να δηλώσει ότι θέλει να μεταβεί σε ένα συγκεκριμένο μέρος (π.χ.
πανεπιστήμιο, εφορία) μέσα σε κάποια χρονικά περιθώρια. Αν κάποιος από τους
εθελοντές θέλει να μεταβεί στο ίδιο μέρος και συμπίπτουν τα χρονικά περιθώρια
τότε επικοινωνούν οι δυο τους για να πάνε μαζί.
Πηγή:
www.imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου