Είναι ένα φανάρι στην Ακαδημίας,
στη γωνία με την Ιπποκράτους, που κάθε μέρα που το διασχίζω αισθάνομαι
ότι πρωταγωνιστώ σε αγώνες ταχύτητας. Στέκομαι στο πεζοδρόμιο λίγο σκυφτή
κι έχω τα μάτια μου καρφωμένα στο φανάρι πότε το ανθρωπάκι θα γίνει
πράσινο, όπως ο σπρίντερ έχει το αυτί του στημένο για να ακούσει τον
πυροβολισμό της εκκίνησης. Μόνο με γρήγορο βήμα προλαβαίνεις να φτάσεις
απέναντι πριν ανάψει και πάλι το κόκκινο. Φαντάσου τώρα τι γίνεται όταν
διασχίζουν αυτό το δρόμο ηλικιωμένοι ή άνθρωποι με κινητικά προβλήματα.
Παρόμοια προβλήματα υπάρχουν
δεκάδες σε όλη την πόλη και η Hellas Direct ξεκίνησε μια πολύ ενδιαφέρουσα προσπάθεια: μας καλεί, αν έχουμε κι εμείς στην περιοχή μας κάποιο φανάρι με το ίδιο πρόβλημα, να επικοινωνήσουμε μαζί
της στο suppοrt@hellasdirect.gr.
Στη συνέχεια θα προσπαθήσει να βρει λύση, κινητοποιώντας τις αρμόδιες
αρχές.
Είχε προηγηθεί έρευνα της Hellas
Direct, από την οποία προέκυψε πως ένα μεγάλο ποσοστό των τροχαίων
ατυχημάτων με θύματα πεζούς οφείλεται στον κακό χρονικό συντονισμό που έχουν τα φανάρια στις διαβάσεις. Που ανάβουν και σβήνουν πολύ γρήγορα, την ώρα μάλιστα που κάποιοι οδηγοί επιμένουν να κινούνται με μεγάλη ταχύτητα. Και σύμφωνα με τη Hellas Direct, αν παραταθεί το χρονικό περιθώριο στα φανάρια μπορούν να αποφευχθούν πολλά τροχαία ατυχήματα, ενώ παράλληλα θα βοηθηθούν τα άτομα με κινητικά προβλήματα και οι μεγάλης ηλικίας άνθρωποι. Ωραία προσπάθεια στην οποία μπορούμε να συμβάλουμε όλες και όλοι.
Ας δούμε όμως τι ισχύει στη χώρα
μας για τις διαβάσεις των πεζών, γιατί όσο καλύτερα γνωρίζουμε τον ΚΟΚ, είτε είμαστε οδηγοί είτε πεζοί, τόσο πιο εύκολα μπορούμε να προβλέψουμε ατυχήματα και να τα αποφύγουμε.
Τι πρέπει να γνωρίζει ο πεζός αν
θέλει να διασχίσει ένα δρόμο
Οι πεζοί υποχρεούνται να
χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια ή τα ειδικά γι’ αυτούς ερείσματα και είναι υποχρεωμένοι προκειμένου να διασχίσουν τη διάβαση να ακολουθούν τα παρακάτω:
* Αν υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες
πεζών, να συμμορφώνονται στα σήματά τους.
* Αν στη διάβαση δεν υπάρχουν
φωτεινοί σηματοδότες πεζών, αλλά η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς
σηματοδότες οχημάτων ή από τροχονόμους και δίνεται σήμα για να προχωρήσουν
τα οχήματα, να μην κατεβαίνουν από το πεζοδρόμιο στο οδόστρωμα.
* Σε διαβάσεις που η κυκλοφορία
τόσο των πεζών όσο και των οχημάτων δεν ρυθμίζεται με φωτεινούς
σηματοδότες, να μην κατεβαίνουν στο οδόστρωμα πριν λάβουν υπόψη τους την
απόσταση και την ταχύτητα των οχημάτων τα οποία πλησιάζουν.
* Αν δεν υπάρχουν στο οδόστρωμα
διαβάσεις πεζών, να μην κατεβαίνουν σ’ αυτό, αν δεν βεβαιωθούν ότι δεν θα παρεμποδίσουν την κυκλοφορία των οχημάτων,
στη συνέχεια δε να διασχίζουν το οδόστρωμα κάθετα προς τον άξονά του.
* Σε ισόπεδους οδικούς κόμβους,
στους οποίους η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες οχημάτων ή
τροχονόμους, να διασχίζουν το οδόστρωμα βαδίζοντας παράλληλα με τα
κινούμενα οχήματα.
* Να διασχίζουν το οδόστρωμα
κάθετα χωρίς να βραδυπορούν ή να σταματούν σε αυτό αδικαιολόγητα.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί
Όλοι οι οδηγοί πρέπει να αποφεύγουν
να συμπεριφέρονται με τρόπο που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τους πεζούς και να ακολουθούν τα παρακάτω:
* Να σταματούν πριν από τη
διάβαση, όταν απαγορεύεται σε αυτούς με σήμα να προχωρήσουν ή όταν τυφλοί
χρησιμοποιούν και επιδεικνύουν το λευκό μπαστούνι τους, για να δείξουν ότι πρόκειται να διασχίσουν την οδό ή όταν τα Άτομα με Αναπηρίες (ΑμεΑ) πρόκειται να διασχίσουν την οδό. Όταν επιτραπεί να προχωρήσουν, να μη διακόπτουν ή παρεμποδίζουν τη διέλευση των πεζών, τυφλών ή των Ατόμων με Αναπηρίες (ΑμεΑ), οι οποίοι έχουν ήδη εισέλθει και προχωρούν στη διάβαση.
* Αυτοί που προτίθενται να
στρίψουν σε άλλη οδό, στην είσοδο της οποίας υπάρχει διάβαση πεζών, να κινούνται αργά και να παραχωρούν προτεραιότητα στους πεζούς που ήδη χρησιμοποιούν ή εισέρχονται στη διάβαση και σε περίπτωση ανάγκης να διακόπτουν την πορεία του οχήματός τους.
* Αν σε σημασμένη διάβαση πεζών η
κυκλοφορία των οχημάτων δεν ρυθμίζεται με φωτεινή σηματοδότηση ή με τροχονόμο, οι οδηγοί υποχρεούνται να πλησιάζουν στη διάβαση με ταχύτητα τόσο μικρή ώστε να μην θέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς που τη χρησιμοποιούν ή εισέρχονται σε αυτήν και σε περίπτωση ανάγκης, να διακόπτουν την πορεία του οχήματός τους για να επιτρέπουν την διέλευση των πεζών.
* Σε σημασμένους με ειδική
σήμανση πεζοδρόμους, τα οχήματα τα οποία επιτρέπεται να εισέλθουν σε
αυτούς οφείλουν να κινούνται με ταχύτητα βαδίσματος και να παραχωρούν προτεραιότητα στους πεζούς. Στους οδηγούς των οδικών οχημάτων επιβάλλεται να παραχωρούν προτεραιότητα στις διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών, όταν σε αυτές κινούνται πεζοί ή ποδηλατιστές αντίστοιχα.
* Οι οδηγοί, οι οποίοι πρόκειται
να στρίψουν σε άλλη οδό στην οποία δεν υπάρχουν σημασμένες με πινακίδες
διαβάσεις πεζών ή διαγραμμίσεις στο οδόστρωμα, υποχρεούνται να παραχωρούν
προτεραιότητα στους πεζούς, οι οποίοι έχουν κατέλθει στο οδόστρωμα της
οδού, στην οποία πρόκειται να εισέλθουν οι οδηγοί και σε περίπτωση
ανάγκης, να διακόπτουν την πορεία του οχήματός τους.
* Οι οδηγοί πρέπει επίσης να
δείχνουν ιδιαίτερη προσοχή στους πεζούς που διασχίζουν την οδό προκειμένου να επιβιβαστούν σε μέσα μαζικής μεταφοράς ή όταν
απομακρύνονται από αυτά.
* Οι οδηγοί που προτίθενται να
προσπεράσουν από δεξιά, όταν αυτό επιτρέπεται, όχημα δημόσιων
συγκοινωνιών, που βρίσκεται σε στάση σε καθορισμένο σημείο, υποχρεούνται
να σταματούν, για να επιτρέπουν την αποβίβαση ή επιβίβαση των επιβατών.
Τι ισχύει σε περιοχές κατοικίας
που έχουν χαρακτηρισθεί και σημανθεί ως περιοχές ήπιας κυκλοφορίας
α) Οι πεζοί μπορούν να
χρησιμοποιούν το οδόστρωμα σε όλο το πλάτος του.
β) Οι οδηγοί πρέπει να προχωρούν
με πολύ χαμηλή ταχύτητα, η οποία σε καμιά περίπτωση δε θα πρέπει να
υπερβαίνει τα 20 χιλιόμετρα την ώρα.
γ) Οι οδηγοί δεν πρέπει να θέτουν
τους πεζούς σε κίνδυνο ούτε να συμπεριφέρονται με παρεμποδιστικό τρόπο. Αν είναι αναγκαίο πρέπει να σταματούν.
δ) Οι πεζοί δεν πρέπει να
εμποδίζουν χωρίς λόγο την κυκλοφορία των οχημάτων.
ε) Απαγορεύεται η στάθμευση,
εκτός από εκεί που επιτρέπεται από σήματα στάθμευσης.
στ) Σε διασταυρώσεις, χρήστες της
οδού που εξέρχονται από περιοχή κατοικίας πρέπει να παραχωρούν την προτεραιότητα στους άλλους χρήστες της οδού.
Πηγή: «Αthens vοice»