meallamatia.blogspot.gr

meallamatia.blogspot.gr

Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2014

ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΣ ΜΑΣ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ "ΒΛΕΠΟΥΝ" ΜΕ ΣΚΥΛΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ


«Η Μελίτα είναι πλέον τα μάτια μου»: Συμπολίτες μας με προβλήματα όρασης «βλέπουν» με σκύλους - οδηγούς
      
Ο σκύλος-οδηγός είναι πάντα συγκεντρωμένος στον τυφλό. Τα σκυλιά αυτά έχουν τέτοια εκπαίδευση που προσφέρουν απόλυτη ασφάλεια και σιγουριά. Αυτό συμβαίνει και με εμένα και τη Μελίτα. Ξέρει να προσέχει και να αποφεύγει τα εμπόδια. Η Μελίτα είναι πλέον τα μάτια μου. Μου προσφέρει μια ζωή με άλλα μάτια. Από τις πρώτες ημέρες, από την εκπαίδευση ακόμη, η Μελίτα μου έδειξε ότι πρέπει να της έχω απόλυτη εμπιστοσύνη. Με είχε γλιτώσει από πέσιμο σε σκάλες» τονίζει ο 55χρονος συνταξιούχος Χρήστος Ζώτος, μιλώντας με πάθος για το τριών ετών λαμπραντόρ που τον συντροφεύει και τον συνοδεύει έναν χρόνο τώρα.
      
«Τον Σεπτέμβριο του 2013 οι καλοκάγαθες δυνάμεις του Σύμπαντος συνωμότησαν και αποφάσισαν να υλοποιήσουν ένα όνειρό μου. Να φωτίσουν τους σκοτεινούς δρόμους της καθημερινότητάς μου δωρίζοντάς μου τα πιο λαμπερά, φωτεινά και όμορφα μάτια του κόσμου. Τη Μελίτα! Τον πρώτο σκύλο-οδηγό του Κέντρου Σκύλοι Οδηγοί Ελλάδος - Greek Guide Dogs».

Με αυτά τα λόγια ο 55χρονος συνταξιούχος Χρήστος Ζώτος, που έχει πρόβλημα όρασης, περιγράφει πώς άλλαξε η ζωή του εδώ και έναν χρόνο, από τότε δηλαδή που χρησιμοποιεί ως σκύλο-οδηγό τη Μελίτα, ένα μπεζ λαμπραντόρ. Τον πρώτο σκύλο-οδηγό που εκπαιδεύτηκε στην Ελλάδα και έπειτα δόθηκε σε άνθρωπο με πρόβλημα όρασης.

Μέσα σε έναν χρόνο η Μελίτα έδωσε στον κ. Ζώτο τη δυνατότητα να ζήσει ξανά πράγματα που έκανε στο παρελθόν ως βλέπων και δεν θα μπορούσε ποτέ να κάνει με τη χρήση του λευκού μπαστουνιού. «Όταν ένα τυφλός συνοδεύεται από έναν βλέποντα δεν έχει πρωτοβουλία. Εξαρτάται συνεχώς από εκείνον. Ο βλέπων τον καθοδηγεί αλλά μπορεί να μην είναι συγκεντρωμένος 100% σε εκείνον. Έτσι ο τυφλός μπορεί κάπου να σκοντάψει, να χτυπήσει» εξηγεί.

«Εδώ είναι η διαφορά του σκύλου-οδηγού. Ο σκύλος-οδηγός είναι πάντα συγκεντρωμένος στον τυφλό. Τα σκυλιά αυτά έχουν τέτοια εκπαίδευση που προσφέρουν απόλυτη ασφάλεια και σιγουριά. Αυτό συμβαίνει και με εμένα και τη Μελίτα. Ξέρει να προσέχει και να αποφεύγει τα εμπόδια. Η Μελίτα είναι πλέον τα μάτια μου. Μου προσφέρει μια ζωή με άλλα μάτια. Από τις πρώτες ημέρες, από την εκπαίδευση ακόμη, η Μελίτα μού έδειξε ότι πρέπει να της έχω απόλυτη εμπιστοσύνη. Με είχε γλιτώσει από πέσιμο σε σκάλες» τονίζει ο
55χρονος, μιλώντας με πάθος για το τριών ετών λαμπραντόρ που τον συντροφεύει και τον συνοδεύει έναν χρόνο τώρα.

Η διαφορά τού να κινείται στον δρόμο ένας τυφλός με έναν σκύλο-οδηγό με το κινείται με το λευκό μπαστούνι είναι τεράστια, σημειώνει. «Όταν κυκλοφορείς με το λευκό μπαστούνι σκέφτεσαι συνεχώς "τώρα τι θα συναντήσω;". Διότι η Αθήνα είναι όμορφη αλλά και αφιλόξενη. Στα πεζοδρόμια συναντάς σπασμένες πλάκες, μηχανάκια και άλλα εμπόδια. Ένας βλέπων δυσκολεύεται να κινηθεί, πόσο μάλλον ένας τυφλός. Ο σκύλος-οδηγός όμως αυτή την "αναρχία" την απαλύνει».

Τα προβλήματα . «Ο κόσμος πρέπει να γνωρίζει ότι οι σκύλοι-οδηγοί, με βάση τη νομοθεσία, έχουν ελεύθερη πρόσβαση παντού. Γενικά στους χώρους εστίασης, στα μαγαζιά και στα μέσα μεταφοράς δεν έχουμε πρόβλημα». Δυστυχώς, εξαίρεση αποτελούν τα λεωφορεία, τα ταξί και τα τρένα του ΟΣΕ. «Στα τρένα η επιβίβαση τυφλού με σκύλο-οδηγό περιορίζεται σε συγκεκριμένα δρομολόγια και σε συγκεκριμένο βαγόνι». Και αυτό παρά το γεγονός ότι «ένας σκύλος-οδηγός δεν κινείται αν δεν πάρει εντολή» σημειώνει ο κ. Ζώτος.

Συχνά ο κόσμος όταν βλέπει τη Μελίτα στον δρόμο σπεύδει να τη χαϊδέψει. Ο κ. Ζώτος όμως συμβουλεύει τους πολίτες να μην το κάνουν. «Όταν "εργάζεται" δεν πρέπει να αποσπάται η προσοχή της διότι τότε θα κινδυνέψει και ο τυφλός χειριστής αλλά και εκείνη». Γι΄ αυτό ο κ. Ζώτος πάνω στο γιλέκο εργασίας της Μελίτας έχει βάλει ένα αυτοκόλλητο που λέει: «Μη με ενοχλείτε, εργάζομαι».

Πηγή: Εφημερίδα «Τα Νέα»


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου