Ανοιχτή Επιστολή τής Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με
Αναπηρία της 9ης Απριλίου 2013, προς τον υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων,
Πολιτισμού και Αθλητισμού, με θέμα: «Υπό κατάρρευση το σύστημα εκπαίδευσης
για τα άτομα με αναπηρία. Πάρτε μέτρα τώρα».
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 09.04.2013
2012 - 2013, η χειρότερη σχολική χρονιά για τα άτομα με
αναπηρία!
Θλιβερή, καθολική και εξοργιστική η διαπίστωση από την
εκπαιδευτική κοινότητα, τους ίδιους τους μαθητές με αναπηρία και τους
γονείς τους ότι η σχολική χρονιά 2012-2013 για τα άτομα με αναπηρία είναι η
χειρότερη των τελευταίων σχολικών ετών.
Το εύκολο άλλοθι του μνημονίου και της τρόικας για να
δικαιολογηθεί η υποστελέχωση έως και διάλυση των σχολικών δομών ειδικής
εκπαίδευσης για τα άτομα με αναπηρία καταρρίπτεται μετά και την απάντηση του
Ευρωπαίου Επιτρόπου κ. Ολι Ρεν σε ερώτηση του ευρωβουλευτή κ.
Χρυσόγελου για τα θέματα της εκπαίδευσης των τυφλών.
Ιδού η απάντηση του
Ευρωπαίου Επιτρόπου: «Η Επιτροπή δεν έχει προτείνει περικοπές στις
δαπάνες για τις πολιτικές που αφορούν άτομα με προβλήματα όρασης»!
Καμία οικονομική κρίση δεν μπορεί να δικαιολογήσει τη
διάλυση του εκπαιδευτικού συστήματος για τα άτομα με αναπηρία. Οι ρίζες
αυτής της ανεπίτρεπτης και απαράδεκτης κατάστασης βρίσκονται σε
παρελθούσες εύρωστες οικονομικές περιόδους, για αυτό και η οικονομική
κρίση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κολυμπήθρα του Σιλωάμ για τις τεράστιες
ευθύνες που έχουν πρώην και νυν πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου
Παιδείας.
Χωρίς σχολεία στελεχωμένα με μόνιμους δασκάλους και
εκπαιδευτικούς, χωρίς σχολεία προσβάσιμα σε κάθε άτομο με αναπηρία και σε κάθε
εκπαιδευτικό με αναπηρία, χωρίς ειδικό βοηθητικό προσωπικό, χωρίς παράλληλη
στήριξη, χωρίς τη διασφάλιση της δωρεάν και ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών
στο σχολείο τους, το εκπαιδευτικό σύστημα για τα άτομα με αναπηρία
καταρρέει.
Το αναπηρικό κίνημα για άλλη μια φορά θέτει την Πολιτεία προ
των ευθυνών της.
Η Ε.Σ.ΑμεΑ χαιρετίζει και στηρίζει τους αγώνες κάθε φορέα
της που εμπλέκεται στην εκπαιδευτική διαδικασία των ατόμων με
αναπηρία και διαμηνύει ότι βρίσκεται σε εγρήγορση για την προστασία των
δικαιωμάτων κάθε ατόμου με αναπηρία και χρόνια πάθηση και των
οικογενειών τους.
Ακολουθεί ανοιχτή επιστολή προς το υπουργείο Παιδείας.
Αθήνα: 9-4-2013
Αρ. Πρωτ: 1334
ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ
Πληροφορίες: Ε. Μπαρμπαλιά
ΠΡΟΣ:
κ. Κ. Αρβανιτόπουλο,
Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Άθλησης
Ανοιχτή επιστολή της Ε.Σ.Α.μεΑ. στον υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Άθλησης
«Υπό κατάρρευση το σύστημα εκπαίδευσης για τα άτομα με
αναπηρία. Πάρτε μέτρα τώρα!»
Κύριε Υπουργέ,
Πριν την έναρξη της φετινής σχολικής χρόνιας, η Ε.Σ.ΑμεΑ. με
ευθύνη και παρρησία ζητούσε από εσάς και την πολιτική ηγεσία του
Υπουργείου Παιδείας τη λήψη συγκεκριμένου σχεδίου μέτρων και πολιτικών που θα
οδηγούσαν στην ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών
στα άτομα με αναπηρία.
Όχι μόνο δεν ελήφθησαν μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση αλλά
λίγους μήνες μετά, σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα και το αναπηρικό
κίνημα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάρρευση όλων των δομών
του εκπαιδευτικού συστήματος προς τα άτομα με αναπηρία. Θλιβερή,
καθολική και εξοργιστική η διαπίστωση από την εκπαιδευτική κοινότητα,
τους ίδιους τους μαθητές με αναπηρία και τους γονείς τους ότι η σχολική
χρονιά 2012-2013 για τα άτομα με αναπηρία είναι η χειρότερη των τελευταίων
σχολικών ετών.
Όμως κύριε Υπουργέ, το εύκολο άλλοθι του μνημονίου και της
τρόικας για να δικαιολογηθεί η υποστελέχωση έως και διάλυση των σχολικών
δομών ειδικής εκπαίδευσης για τα άτομα με αναπηρία καταρρίπτεται μετά και
την απάντηση του Ευρωπαίου Επιτρόπου κ. Ολι Ρεν σε ερώτηση του
ευρωβουλευτή κ. Χρυσόγελου για τα θέματα της εκπαίδευσης των τυφλών. Ιδού η
απάντηση του Ευρωπαίου Επιτρόπου: «Η Επιτροπή δεν έχει προτείνει
περικοπές στις δαπάνες για τις πολιτικές που αφορούν άτομα με προβλήματα όρασης»!!!
Παρ’ όλα αυτά, και παρόλο που με νομοθετική ρύθμιση από το
έτος 2010 καθορίστηκε ο διορισμός μόνιμων δασκάλων-εκπαιδευτικών σε
όλες τις ΣΜΕΑΕ μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ, ο εν λόγω διαγωνισμός έχει ακυρωθεί
δύο φορές! Η Ε.Σ.ΑμεΑ. και οι φορείς μέλη της, οι φορείς της
εκπαιδευτικής κοινότητας όπως: ΔΟΕ ΟΛΜΕ, ΠΕΣΕΑ, ΠΟΣΕΕΠΕΑ κ.λπ. επισημαίνουν τις
τραγικές ελλείψεις και τα κενά σε εκπαιδευτικούς, και κινητοποιούνται
απαιτώντας το διορισμό μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία ειδικής
εκπαίδευσης. Γιατί είναι αδιαμφισβήτητο ότι η ποιότητα των παρεχόμενων
υπηρεσιών θα υποβαθμίζεται ολοένα και περισσότερο όσο διαιωνίζεται το
καθεστώς της στελέχωσης των ΣΜΕΑΕ και τμημάτων ένταξης με αναπληρωτές δασκάλους
και εκπαιδευτικούς.
Η απαράδεκτη όμως κατάσταση που βιώνουν οι μαθητές με
αναπηρία, οι οικογένειές τους, δάσκαλοι - εκπαιδευτικοί και όλοι οι
εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική διαδικασία για τα άτομα με αναπηρία δεν
εξαντλείται μόνο στο θέμα της στελέχωσης των ΣΜΕΑΕ και Τμημάτων Ένταξης με
επαρκές και ικανό προσωπικό. Μείζονα θέματα όπως: η έλλειψη προσβασιμότητας
των σχολικών κτιριακών εγκαταστάσεων συμπεριλαμβανομένης και της
ηλεκτρονικής προσβασιμότητας, η έλλειψη αναλυτικών και ατομικών προγραμμάτων
εκπαίδευσης, η παροχή παράλληλης στήριξης σε κάθε μαθητή με
αναπηρία από εκπαιδευτικούς που έχουν την κατάλληλη γνώση και εμπειρία
μέσω υποχρεωτικών προπτυχιακών σπουδών και όχι σεμιναρίων των 400
ωρών, συνιστούν το σκηνικό εξαθλίωσης και διάλυσης του συστήματος
ειδικής εκπαίδευσης.
Σε όλα αυτά τα θέματα προστίθενται και τα διαχρονικά
προβλήματα που παρουσιάζει το σύστημα μετακίνησης των μαθητών ΑμεΑ, αφού το
Υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να αντιμετωπίζει το εν λόγω θέμα με
αποσπασματικές λύσεις.
Κύριε Υπουργέ,
Καμία οικονομική κρίση δεν μπορεί να δικαιολογήσει τη
διάλυση του εκπαιδευτικού συστήματος για τα άτομα με αναπηρία. Οι ρίζες
αυτής της ανεπίτρεπτης και απαράδεκτης κατάστασης βρίσκονται σε
παρελθούσες εύρωστες οικονομικές περιόδους, γι’ αυτό και η οικονομική κρίση δεν
μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κολυμπήθρα του Σιλωάμ για τις τεράστιες
ευθύνες που έχουν πρώην και νυν πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου
Παιδείας.
Οφείλετε να δώσετε εδώ και τώρα οριστική και ριζική λύση στα
θέματα της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία. Οφείλετε να διεκδικήσετε
την εξαίρεση της πρόσληψης εκπαιδευτικών στις ΣΜΕΑΕ και τα τμήματα
ένταξης από το μέτρο του 1/10. Οφείλετε να αναθεωρήσετε το αναχρονιστικό πλαίσιο
που διέπει τους εκπαιδευτικούς με αναπηρία και να τους εντάξετε ισότιμα
με τους άλλους συναδέλφους τους στα σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης.
Οφείλετε να εφαρμόσετε συγκεκριμένο σχέδιο στόχων, δράσεων με
συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την ένταξη κάθε ατόμου με αναπηρία και
ειδικά των ατόμων με βαριά αναπηρία -τα οποία στην πλειονότητά τους
συνεχίζουν να βρίσκονται εκτός των σχολικών δομών- στην εκπαιδευτική
διαδικασία.
Σε αυτή την κατεύθυνση απαιτείται άμεσα :
- Να προχωρήσετε σε ειδικό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για την
ειδική εκπαίδευση, βάσει και των ρυθμίσεων που συμπεριλήφθηκαν στο ν. 3848/2010
«Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού».
- Να προχωρήσετε άμεσα στην μονιμοποίηση των αναπληρωτών
εκπαιδευτικών, αναγνωρίζοντας ότι τέτοιου είδους μέτρα και πολιτικές
απαξιώνουν και υποβαθμίζουν την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία.
- Να στελεχωθούν τα σχολεία ειδικής εκπαίδευσης και τα
τμήματα ένταξης με δασκάλους - εκπαιδευτικούς που θα παρέχουν την κατάλληλη
παράλληλη στήριξη και συνεκπαίδευση στους μαθητές με αναπηρία, σύμφωνα και με
την παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/08.
- Να ενταχθούν στα σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης εκπαιδευτικοί
με αναπηρία, όπως συμβαίνει σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες
- Να καλυφθούν οι ανάγκες των μαθητών που δεν
αυτοεξυπηρετούνται με τη στήριξη και παρουσία Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Θ.),
ανάλογα με το είδος της αναπηρίας τους και τις ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες τους, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 3699/08.
- Να συσταθούν οι Γνωμοδοτικές Επιτροπές του άρθρου 2 του ν.
3699/2008 για την παρακολούθηση της φυσικής και ηλεκτρονικής
προσβασιμότητας των εκπαιδευτικών δομών.
- Να γίνει πράξη το ολοήμερο σχολείο και για τους μαθητές με
αναπηρία
- Να καταρτιστούν αναλυτικά προγράμματα σπουδών και να
καταστεί υποχρεωτική εφαρμογή τους σε όλες τις ΣΜΕΑΕ και τα τμήματα
ένταξης.
- Να αποσυρθεί η διάταξη του Ν.3699/2008, όπου οι διδακτορικοί/μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών προηγούνται του
βασικού τίτλου σπουδών στην Ειδική Αγωγής και της προϋπηρεσίας
εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία.
- Να βελτιωθεί η πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία σε όλες τις
κτιριακές υποδομές και να καταστεί προσβάσιμη κάθε ιστοσελίδα του
Υπουργείου Παιδείας και των εποπτευόμενων φορέων του.
- Να εκπονηθούν άμεσα προγράμματα δράσης για την ενίσχυση
των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.
- Να στελεχωθούν τα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. με εξειδικευμένους
εκπαιδευτές, ειδικούς επιστήμονες κ.λπ.
- Να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες του Επιχειρησιακού
Προγράμματος ¨Εκπαίδευση & Δια Βίου Μάθηση¨ για την αναβάθμιση και τη
βελτίωση των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.
- Να καταρτιστούν προγράμματα επιμόρφωσης για
δασκάλους/εκπαιδευτικούς.
- Να αναβαθμιστεί ο ρόλος των υπηρεσιών διάγνωσης και
αξιολόγησης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με αναπηρία.
- Να θεσπιστεί ένα δωρεάν και ασφαλές σύστημα μετακίνησης
των μαθητών με αναπηρία σύμφωνα με τις εμπεριστατωμένες προτάσεις της
Ε.Σ.ΑμεΑ. και ΠΟΣΓΚΑμεΑ
Κύριε Υπουργέ,
Χωρίς σχολεία στελεχωμένα με μόνιμους δασκάλους και
εκπαιδευτικούς, χωρίς σχολεία προσβάσιμα σε κάθε άτομο με αναπηρία και σε κάθε
εκπαιδευτικό με αναπηρία, χωρίς ειδικό βοηθητικό προσωπικό, χωρίς παράλληλη
στήριξη, χωρίς τη διασφάλιση της δωρεάν και ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών
στο σχολείο τους, το εκπαιδευτικό σύστημα για τα άτομα με αναπηρία
καταρρέει.
Το αναπηρικό κίνημα για άλλη μια φορά θέτει την πολιτεία προ
των ευθυνών της. Η Ε.Σ.ΑμεΑ χαιρετίζει και στηρίζει τους αγώνες κάθε
φορέα της που εμπλέκεται στην εκπαιδευτική διαδικασία των ατόμων με
αναπηρία και διαμηνύει ότι βρίσκεται σε εγρήγορση για την προστασία των
δικαιωμάτων κάθε ατόμου με αναπηρία και χρόνια πάθηση και των
οικογενειών τους.
Με εκτίμηση,
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Ι. ΒΑΡΔΑΚΑΣΤΑΝΗΣ
Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΧΡ. ΝΑΣΤΑΣ
Πηγή: www.esaea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου